- نوشته شده توسط: تابلو سازی رسا اصفهان
فونت برای تابلو سردرب مغازه
در این مقاله سعی بر آن داریم تا از نگاه يك سازنده تابلوی تبليغاتی در مورد فونت ها و نرم افزارهای كاربردی آن تجربياتی را بيان نمايیم.
تنوع زياد فونت ها و همچنين تفاوت سليقه ها می تواند انتخاب يك فونت مناسب برای تابلو مغازه و یا فروشگاه را برای ما دشوار سازد، بنابراين دراولين گام بايد چند پرسش را پاسخ دهيم تا مسير انتخاب فونت تابلو مغازه كمی هموارتر شود. ابتدا بايد هدف و كاربرد متن خود را مشخص نمائيم. آيا مي خواهيم ازاين متن و نوشته برای برگ ياداشت، سربرگ ، فاكتورو به طوركلی اوراق اداری استفاده نمائيم؟ يا برای طراحی تراكت و پوسترهای تبليغاتی کاربرد خواهد داشت ويا آنچه در اين مقاله مورد نظر ماست يعنی تابلو تبليغاتی. در صورتی كه نيت ما فونت تابلو مغازه باشد يكی از مهمترين پارامترها عرض قلم فونت خواهد بود. منظور از عرض قلم ضخامت یا پهنای نوشته می باشد (در مواردی که بخاطر نوع فونت عرض قلم یکنواخت نیست بیشترین ضخامت را عرض قلم مي گويند) در تصوير زير عرض قلم با حرف انگليسی L نمايش داده شده است.
بطور كلی مهمترین پارامتر برای انتخاب فونت تابلو مغازه، عرض قلم مناسب آن خواهد بود.
علت اینکه عرض قلم از پارامترهای اساسی به حساب می آید این است که تابلوها عموما بالای سر درب فروشگاهها و با ارتفاع نزدیک به 3 متر و گاها خیلی بیشتر از سطح زمین نصب می گردد و مخاطبین این تبلیغ در فاصله حداقل 4 متر و بیشتر از آن خواهند بود حال برای اینکه مخاطب بطور واضح پیام تبلیغ را بتواند بخواند عرض قلم اهمیت زیادی خواهد داشت. در حروف برجسته و برش شبرنگ عرض قلم پارامتری است که در صورت افزایش از حد معمول باعث افزیش هزینه تابلو در یک واحد یکسان خواهد شد. برای مقایسه قیمت انواع تابلو تبلیغاتی اینجا ، و برای روش محاسبه هزینه حروف برجسته چلنیوم اینجا را کلیک کنید.
نکته: برای داشتن عرض قلم مناسب باید از فونت هایی استفاده شود که ذات خود آن عریض هستند و از دفرمه کردن یعنی کشیدن عرض متن برای ایجاد قطر قلم حدالمقدور خوداری کرد. البته گاها برای تابلوهای کوچک با این که از فونت عریض استفاده شده ولی برای ایجاد قطر قلم بیشتر اشکالی نخواهد داشت متن را کمی از عرض بکشیم خصوصا برای مواردی که قرار است در ارتفاع بالا نصب گردد. بعنوان مثال برای تابلوهای پزشکی که در ابعاد استاندارد 70 در 50 ساخته و گاها در ارتفاعات بالا نصب میشود کشیدن عرض قلم نه تنها ایرادی ندارد بلکه توصیه نیز میشود.
بررسی انواع فونت
فونت در صنعت تابلو سازی را ميتوان در سه گروه كلی تقسیم بندی کرد. در تصوير زير متن (مشاور املاك) را در قالب اين سه گروه ملاحظه می نمائيد و در ادامه هر کدام از موارد ذکر شده را بیشتر بررسی میکنیم.
فونت كلاسيك
فونت کلاسیک خواناترین و بعبارتی برای اکثر افراد در تمامی سن ها وبا سطح سواد مختلف قابلیت خواندن راحتری دارد. به هممین دلیل رسم الخط کلاسیک را می توان عام پسندترین فونت دانست. فونت تيتر بارزترین این گروه است که به جرات ميتوان گفت درکنار نسعلیق در بيشتر از 60 درصد تابلو فروشگاهها، مغازه ها و خصوصا اداره ها به كار رفته است. فرناز، جديد، اصفهان، مرواريد، كودك، سينا، ترافيك و يكان بلد (از سری فونتهای معروف به گروه B و همچنین موجود در نرم افزار مریم) و سمت (موجود در نرم افزار مريم) از دیگر فونتهای پر کاربرد این گروه هستند.
جهت دانلود فونتهای عمومی که با حرف B شروع مشود و گلچینی از فونتهایی که گروه تبلیغاتی رسا جمع آورری کرده و با rasa شروع میشوند بر روی دانلود فونت کلیک کنید.
فونت هنری
مهمترين و پركاربردترين ودر عین حال زیباترین آنها، فونت نستعليق و نستعليق شكسته می باشد. از ديگر فونتهای هنری ميتوان به نسخ، ثلث، معلی و ريحان نام برد كه همگي در نرم افزار مير عماد از مجموعه نرم افزارهای مریم موجود است. این گروه مطمئنا از زیبایی و ظرافت بصری زیادی برخوردار هست ولی نسبت به رسم الخط کلاسیک خوانائی کمتری دارند.
برای نگارش آنلاین با فونت زیبای نستعلیق و برخی فونتهای هنری دیگر اینجا کلیک کنید
فونت فانتزی
كه اسامی زيادی را ميتوان در اين گروه نامبرد ولي مهترين آنها عبارتند از اوجان، كلاسيك، وحيد، پوستر، كريوکه اغلب در فونتهای معروف MRT و یا نرم افزار مریم وجود دارند.
نكته 1: برای دوستان تازه كاری كه تمايل دارند در مورد فونت برای طراحی تراكت و اوراق اداری اطلاعاتی داشته باشند، اسامی پر كاربردترن آنها عبارتند از: زر، رويا، ترافيك، یکان (از سری فونتها B).
نکته 2: برای تابلو روان که عرض آن کمتر از 48 سانت هست فونت های سینا و ترافیک بلد مناسبتر خواهند بود ولی برای عرض های بیشتر محدودیتی در انتخاب وجود ندارد. البته برخی از برد مین (مغز فرمان) تابلوهای روان فونت فارسی را ساپورت نمیکنند که در این خصوص باید از فارسی نویس لیمون بعنوان واسط این دسته از تابلوها بهره برد.
فونت دست نویس
تا اینجا فونتهای کامپیوتری را با هم مرور کردیم اما نوع دیگر فونت برای تابلو تبلیغاتی وجود دارد که معمولا هنرمندان خطاط با تسلط برتمامی فونتهای ذكر شده و تلفيق آنها و همچنین با نگاه لطيف و هنری خود اقدام به طراحی حروف دكوراتيو يا همان لوگو فونت مي نمايند. در صورتی که تمایل داشته باشید فونت خاص و منحصربفرد برای تابلو مغازه خود انتخاب نمائید لازم هست تا یک طراح هنرمند بصورت دستی برای شما بصورت اختصاصی اتود زده و طرحی متناسب با سلیقه شما و نوع کسب و کارتان خلق کند. ما در گروه تبلیغاتی رسا اغلب برای فونت تابلو چلنیوم،حروف دکوراتیو متناسب با کسب و کار و البته با عرض قلم مناسب و خوانا طراحی میکنیم تا با این خلاقیت و در کنار دیگر عوامل زیبائی بتوانیم باعث جلب توجه مخاطب را فراهم نمائیم.
نكته: تفاوت بين لوگو سازمانی و لوگو فونت یا حروف دکوراتیو در اين است كه در طراحی لوگو فونت از حروف و رسم الخطهای گوناگون و تلفيق آنها به همراه تجربيات و نگاه هنری طراح بهره می بریم ولی در طراحی لوگو سازمانی علاوه بر تجربه و نگاه هنری از علائم و اشكال هندسی و تصاوير انتزاعی و گاها حروف انگليسی و علائم اختصاری استفاده ميگردد.
چیدمان المانهای تشکیل دهنده یک تابلوتبلیغاتی
حال به بررسی سلیقه های مختلف برای چیدمان المانهای مکتوب یا مندرج بر روی تابلو تبلیغاتی خواهیم پرداخت که در سه گروه به آنها خواهیم پرداخت. گروهی از افراد، فعاليت اقتصادی و معرفی كسب و كار برايشان اهميت دارد و گروهی دیگر نام فروشگاه و به عبارتی برند فعاليتشان برای آنها الويت بيشتری دارد و دسته سوم افرادی هستند که هر دو بخش یعنی نام برند و معرفی فعالیت اقتصادی آنها از نظر اهمیت در یک سطح قرار دارند.
برای روشن شدن موضوع فعاليت خودمان را مثال ميزنم. فعاليت ما ساخت تابلو تبليغاتی است و برند و نام ما رسا گرافيك. در صورتی كه برای ما نوع فعاليت كه همان تابلوسازی است اهميت بيشتری داشته باشد طرح ما نزديك به شکل زير خواهد بود.
در صورتی كه اولويت نام و برند ما باشد، طرح به شکل زیر نزديك خواهد شد.
در صورتي كه اهميت برای ما خاص جلوه دادن و هنری كردن طرح و بطور خلاصه ارائه كار خاص باشد تنها از لوگو يا حروف دكوراتيو در تابلو بهره میبریم كه چیزی شبيه طرحهای زير خواهد بود.
و در نهايت تمركز خاصی به هيچ يك از پارامترهای گفته شده معطوف نيست و طرح ما نزديك به شکل زير ميگردد.
لازم به ذكر است در طرحهای فوق فقط توجه ما بر روی معرفی فونت و نقش آن در تابلو بوده و پارامترهای ديگر از جمله رنگ آميزی، نوع مصالح، و نكات فنی مانند مکان نصب را در نظر نگرفته ايم.
توصیه میکنیم اگر برای طراحی تابلو این مقاله را مطالعه کردیده اید مقاله انتخاب رنگ برای تابلو را هم مطالعه نمائید.
سخن پایانی:
تابلو سازی را نمیتوان صرفا بعنوان یک صنعت نگاه کرد بلکه تلفیقی از هنر و صنعت باید در کنار هم جمع شود تا یک اثر قابل قبول خلق گردد. همانگونه که اشاره شد ساخت تابلو یک اثر هنری نیز محسوب می گردد و میدانیم وقتی پای هنر در مقوله ای باز میشود با تعدد سلیقه نیز مواجه خواهیم بود. بنابراین میتوان گفت هیچ تابلو و طرحی نیست که مورد پسند همه قرار گیرد پس ما موظف هستیم تا جای ممکن بکوشیم تا نظر اکثریت را جلب نمائیم نه همه مردم که صد البته کاریست ناممکن.
جهت آشنائی کلی با دیگر موارد مهم مقاله عوامل موثر برای طراحی و ساخت تابلو را هم مطالعه نمائید.
- نوشته شده توسط: تابلو سازی رسا اصفهان
انتخاب رنگ تابلو مغازه و تبلیغاتی
رنگ در صنعت تابلو سازی یکی از ارکان مهم و اجزا اصلی تشکیل دهند آن می باشد. با آشنائی بهتر در مورد رنگها و انتخاب رنگ مناسب برای کسب و کار خود می توان یک گام از رقبا خود پیشی گرفت.
علت اهمیت رنگ برای تبلیغات محیطی
رنگ بندی تابلو تجاری، به طور قابل توجهی در جذب مخاطب تاثیرگذارمی باشد. رنگها می توانند باعث تسکین، آزار، حامل انرژی مثبت یا دارای پیام شادی، غم و حتی خشم و عصبانیت و یا عاملی برای نشان دادن تقویت و بهبودی باشد؛ بنابراین باید در انتخاب رنگ مناسب دقت لازم را مبذول کرد.
تعداد رنگ مورد استفاده در تابلو مغازه
قبل از انتخاب رنگ باید استراتژی خود را در مورد تعداد رنگ مشخص کنیم. ما برای طراحی یک تابلو پیشنهاد می کنیم نهایتا از سه رنگ استفاده گردد چراکه تعدد رنگها باعث سر درگمی مخاطب خواهد شد. حتی لازم است بین این سه رنگ یکی را بعنوان رنگ اصلی و دو رنگ دیگر را بعنوان رنگهای کمکی و فرعی مورد استفاده قرار داد و تمرکز اصلی تنها بر روی یک رنگ باشد. این نکته را در انتخاب رنگ لوگو شرکتهای بزرگ نیز شاهد هستیم و شاهد آن هستیم که این شرکتها نیز نهایتا از سه رنگ در تبلیغات محیطی والمان های آن مانند لوگو بهره می برند.
انتخاب رنگ اصلی تابلو مغازه
برای رسیدن به رنگ اصلی باید قبل از همه چند سوال مهم را پاسخ دهیم.
نوع کسب و کار ما چیست؟
با استفاده از تابلو به چه هدفی می خواهیم دست پیدا کنیم؟
پیام اصلی ما چیست؟
انتظار داریم تابلو مغازه ما چه عکس العملی را در مخاطب ایجاد کند؟
مشتری ها و مخاطبین ما عموم مردم هستند یا گروه خاصی را شامل میشوند؟
آیا مشتری های ما ویژگی خاصی دارند؟
با پاسخ دادن به این سوالات گام اصلی را برای انتخاب رنگ بر داشته اید با در نظر گرفتن پاسخ های خود با ما همراه باشید تا رنگ متناسب با کسب و کار خود را پیدا کنید.
از نظر روان شناسی هر رنگی یکسری پیام خاص را القا می کنند. با پاسخ به سوالات فوق باید ابتدا متوجه شویم حرفه و تجارت ما چه ویـژگیهای منحصر به فردی دارد تا بتوانیم رنگی را انتخاب کنیم که متناسب با حال و هوای کسب و کار ما باشد.
برای روشن شدن مسئله چند مثال می آوریم. باشگاههای ورزشی مخاطبین خاص دارند و از طرفی یک کسب و کار پویا و با انرژی می باشد یا فروشگاه کادوئی یا ملزومات جشن تولد، حرفه شاد و با احساسی هستند تا آنجا که یکی از فروشندگان این حرفه میگفت دلیل انتخاب او برای ورود به این شغل مخاطبین شاد می باشد.حرفه تراشکاری یا دیگر صنوف صنایع سنگین بارزه اصلی آنها زمختی ، سنگینی و اصطحکام است و یا داروخانه ها و مراکز درمانی با محوریت تقویت و بهبودی همراه هستند.
به این منوال هر شغل و تجارتی پیام های مهمی را در خود دارند که با پی بردن به آن و کمک گرفتن از لیست زیر می توانید به رنگ اصلی خود دست پیدا کنید.
قرمز : عمل ، احساس ، انرژی ، هیجان ، قدرت ، ماجراجوئی ، عشق و خلاقیت
صورتی : زنانگی ، خلاقیت ، احترام ، لطافت ، سپاسگذاری ، بصیرت ، آرامش
بنفش : راز ، فانتزی ، تخیل ، سلطنتی ، روحانی ، عدالت ، هنر
آبی : اعتماد ، قدرت ، اعتماد بنفس ، وفاداری ، موفقیت ، سلامت ، هدف
سبز : طبیعت ، شانس ، هماهنگی ، وفاداری ، امنیت ، سعادت ، تازگی و طراوت
زرد : لذت ، گرما ، مثبت اندیشی ، شفافیت ، کنجکاوی ، خوشحالی ، زندگی
نارنجی : مثبت اندیشی ، اشتیاق ، آزادی ، لذت ، اصالت ، احساس ، جوانی
رنگ در صنعت تبلیغات محیطی
رنگ آمیزی یک تابلوتبلیغاتی با اوراق تبلیغاتی مانند تراکت، کاتالوگ و بروشوربسیار متفاوت خواهد بود. مخاطبین اصلی یک تابلو تبلیغاتی عموما مردمی هستند که پای پیاده و یا با وسیله نقلیه در حال عبور از گذرگاهها می باشند. بنابراین مهمترین وظیفه یک تابلو رساندن پیام خود در سریع ترین زمان ممکن است و یک طراح خوب به همین دلایل از رنگهای تند و با تضاد رنگی زیاد در طرح خود استفاده خواهد کرد. اما در اوراق تبلیغاتی، مخاطب قرار است در بازه زمانی بیشتر پیام تبلیغ را دریافت کند. بر همین اساس طراحان سعی می کنند از رنگهای تند که باعث آزار مخاطب شود کمتر استفاده کنند.
در اوراق تبلیغاتی که با دستگاه افست، چهار رنگ چاپ میشود محدودیتی در انتخاب رنگ وجود ندارد اما همانگونه که بیان شده برای اینکه ظرافت و آرام بودن طرح محفوظ باشد تا خواننده را آزار نکند معمولا طراحان از رنگهای محدود و طیفی از همان رنگها در طرح گرافیکی خود بهره می برند. بعنوان مثال در یک کار گرافیکی با زمینه قهوه ای از رنگ زرد و طیفی از آن مثل کرم، زرد لیموئی، زرد پرتغالی و نهایتا نارنجی میتوان کار خوبی طراحی کرد. اما در تبلیغات محیطی چه تابلو فلکسی، بنر و استیکر که محدودیت رنگ ندارد و چه برجسته چلنیوم و دیگر حروف برجسته که با طیف محدودی از رنگها سر و کار داریم طراحان سعی میکنند از رنگهای کاملا متضاد برای المانهای طرح گرافیکی خود استفاده کنند. برای اینکه منظور ما از رنگهای متضاد را بهتر متوجه شوید با ادامه مقاله همراه ما باشید.
رنگها را از نظر علمی و روان شناختی در چهار گروه تحلیل میشود
1) رنگهای سرد: اين دسته از رنگها بطور كلی خاصيت آرامش بخش دارند. مهمترين رنگها در اين گروه عبارتند از طيفی از رنگهای : آبي، سبز، فيروزه ای و نقره ای که عموما برای متن اصلی تابلوهایی با محوریت پزشکی، بهداشتی، آموزشی، اداری و دولتی مورد استفاده قرار می گیرند چرا که این دسته از خدمات بیشتر از اینکه نیاز به ایجاد جلب توجه و به عبارتی اسپرت بودن داشته باشند،برای آنها پارامتر کلاسیک بودن اهمیت بیشتری دارد. بعنوان مثال اغلب بانکها و موسسات مالی از رنگ آبی استفاده میکنند چراکه این رنگ احساس امنیت و اعتماد به نفس را تداعی می کند.
2) رنگهای گرم: اصلی ترین خاصيت اين دسته از رنگها، جیغ و هيجانی بودن آنهاست و مهمترين رنگهای این گروه عبارتند از: قرمز، صورتی، زرد، طلائی و نارنجی و طیف های آن. این گروه برای مشاغلی با محوریت مواد غذایی، فست فود و رستوران و فروشگاه ها مانند پوشاک، کادوئی یا ملزومات جشن و در کل حرفه هائی است که مهمترین پارامتر برای آنها ایجاد جلب توجه خواهد بود. بعنوان مثال رنگ زرد خالق احساس جوانی و خوش بینی است و رنگ قرمز در مغز انسان علامت هشدار را تداعی میکند و عامل جذب انرژی و افزایش ضربان قلب است و این قاعده برای ایجاد جلب توجه اولیه بسیار کاربردی خواهد بود.
3) رنگهای تركيبی (سرد/گرم) : از آنجائی که سردی يا گرمی رنگها نسبی هستند و متناسب با اينكه اين چه رنگی در كنار چه رنگی و مهمتر بر روی چه زمينه ای اعمال شده بين دو حالت بالا يعنی آرامش بخشی يا جیغ بودن را می توانند القا نمايد. بعنوان مثال رنگ سبز كه در دسته رنگهای سرد محسوب گرديده در صورتی كه از سبز روشن در زمينه ای مثل آبی استفاده شود خاصيت رنگهای گرم را پيدا ميكند. مهترين رنگهای تركيبی عبارتند از: ارغوانی، بنفش، سوسنی. این دسته از رنگها کاربردی عمومی دارد و تا حدودی در خاص جلوه دادن کارها مورد استفاده قرار می گیرند.
4) رنگهای خنثی :مهمترين خصوصیت اين دسته از رنگ ها این است كه باعث می گردد ديگر رنگهای استفاده شده در كنار آنها، بيشترو واضح ترديده شوند. مهمترين اين دسته از رنگها عبارتند از: سفيد، سياه، قهوه ای، خاكستری، بژ و شيری این رنگ ها اغلب برای بک گراند (زمینه) تابلوها کاربرد دارند. در رنگهای خنثی وقار خاصی نهفته است که گاها بخاطر این پارامتر برای متن تابلو نیز استفاده می گردد.بعنوان مثال رنگ مشکی بر محصولات لوکس رنگ خوبی خواهد بود چراکه مشکی تداعی کننده قدرت است و بگونه ای کیفیت را فریاد می کند.
نکته: قواعد گاها استثنا دارند بعنوان مثال نکته ای را که تجربه کرده ایم بیان میکنیم. با اینکه رنگ زرد در گروه رنگ گرم محسوب میشود و رنگ سفید در گروه رنگ خنثی و حتی در مقایسه این دو زرد را گرم و سفید را سرد می توان در نظر گرفت ولی استفاده این دو کنار هم تضاد چندانی ایجاد نمیکند و گاها دیده شده رنگ زرد در زمینه سفید محو شده است.
جدا از گروه بندی فوق هشت رنگ اصلی و پرکاربرد را از نظر روانشناختی و پیامی که با خود دارند بیان خواهیم کرد.
سیاه - بیانگر قدرت و پختگی است. و اگر از زاویه منفی نگاه کنیم، سیاه می تواند حاکی از کدورت و تاریکی باشد
سفید - بیانگر وضوح، ایمنی و سادگی می باشد، در حالی که جذابیتی در خود دارد.
آبی - بیانگرآرامش و آسایش است. این رنگ می تواند یک پیام سرد و نه بسیار جذاب را منتقل کند و محققان معتقدند وجود این رنگ در مکانها می تواند باعث کاهش جرم شود.
سبز - رنگ طبیعت است و پیام رشد و بالندگی با خود دارد. از رنگهای پر انرژی و جذاب محسوب میشود.
قرمز - بیانگر هیجان و ایجاد کنند واکنش می باشد به همین دلیل محققان معتقدند این رنگ می تواند در طول فعالیت ورزش مفید باشد. در ضمن رنگ قرمز در دنیا برای ایجاد توجه به رسمیت شناخته شده است.
زرد - بیانگر خوش بینی و خلاقیت است. زرد روشن رنگی بسیار تحریک آمیز است که بیننده را از نظر روانشناختی درگیر می کند.
نارنجی - بیانگر سرگرمی و نشاط می باشد. حالتی بین قرمز و زرد است که از حفظ انرژی قرمز و زرد حاصل میشود.
بنفش - جلوه ای از رمز و راز به همراه نفیس بودن آن را القا می کند.
برای متن اصلی تابلوعلاوه بر رنگ، فونت ورسم الخط تابلو نیز اهمیت دارد که درصورت تمایل دعوت می کنیم این مطلب را نیزمطالعه فرمائید.
رنگ درصنعت چاپ
رنگهای صنعت چاپ از تركيب چهار رنگ اصلی c (آبی فيروزه ای)، m (قرمز ارغوانی)، y (زرد) و درنهايت k (سياه) ايجاد مي گردد كه به اختصار(cmyk) گفته می شود. بعنوان مثال آبی سورمه ای از ترکیب صد در صدی دو رنگ c , m حاصل میشود یا رنگ قرمز آجری از ترکیب 80 درصدی دو رنک m, y حاصل میشود. در تصویر زیر بخشی از رنگ با درصد ترکیب آنها را میتوانید مشاهد می کنید. در صنعت تلويزيون شهری و صفحه نمایش دیجیتالی، رنگها از تركيب سه رنگ R(قرمز)، G(سبز)، B(آبی) ساخته مي شود كه به اختصار (RGB) گفته مي شود و همینک در صفحه نمایش مونیتور خود ترکیب این رنگها که حدود 16 میلیون رنگ هستند را می توانید رویت کنید. بنابراین در صورتی که قصد دارید از تابلوهای چاپی استفاده نمائید ورنگبندی آن برای شما اهمیت زیاد دارد ( مانند ارگانهائی که دارای رنگ سازمانی هستند و برای المانهای تبلیغاتی خود مانند لوگو، متن تابلو و سربرگ و غیره از آن بهره می برند) توصیه می نمائیم برای انتخاب رنگ به مونیتور، موبایل، تلویزیون وامثال آن اعتماد نکرده و برای انتخاب رنگ از نمونه های چاپ شده و سمپل رنگ مربوط به دستگاه چاپ کمک بگیرند.
رنگ بندی دکوراسیون داخلی و رابطه آن با تابلو سردرب
تابلو سردرب، کلیدی ترین و مهمترین بخش دکوراسیون خارجی به حساب می آید. بی شک همخوانی بین رنگهای دکوراسیون داخلی و خارجی تاثیر زیادی در جذب مخاطب خواهد داشت. قسمتی از دیزاین داخلی فروشگاه عبارتند از رنگ دیوار، قفسه ها، کانتر، پیشخوان و حتی میز و صندلی. نمای بیرونی ساختمان، پیاده رو و فضای جلو فروشگاه و تابلو تبلیغاتی آن بخشهای اصلی دکوراسیون خارجی هستند. اگر در رنگ آمیزی این بخش ها رابطه معنا داری وجود داشته باشد نمادی از اتحاد را به وجود خواهد آورد. این وحدت در رنگبندی بگونه ای انسجام و قدرت مدیریت مجموعه را برای مشتری تداعی می کند. همین امر باعث میشود در ناخودآگاه مشتریان حس اعتماد به مجموعه افزایش یابد. از دیگر مواردی که می تواند در نمایش قدرت مجموعه تاثیر بسزایی داشته باشد، لباس فرم یک دست و البته متناسب با رنگ استفاده شده در دکوراسیون خواهد بود.
سخن آخر: در اين بخش قصد نداشتيم در مورد تمامی جوانب رنگها و تاثير آنها بر مردم، اقوام، مليتها و تاريخچه آنها و صدها مطلب ديگر كه در اين بخش می توان گنجاند صحبت كنيم. چرا که در این خصوص مباحث پیچیده ای را می طلبد که خارج از حوصله این مبحث می باشد.
برای شاهد ادعای خود از سخنان یکی از اععضای هیئت علمی گروه معماری ، طراحی و برنامه ریزی در دانشگاه سیدنی بنام اوکانر اشاره می کنیم که می گوید: باید نسبت به بسیاری از ادعاهایی که درباره روانشناسی رنگ بیان میشود، احتیاط کرد چراکه معمولا استدلال علمی ثابت شده ای ندارند.
در این مقاله فقط به جنبه رنگ در طرح گرافیکی پرداختیم. برای آشنائی با پارامترهای کلی طراحی و ساخت تابلو اینجا را کلیک کنید.
- نوشته شده توسط: تابلو سازی رسا اصفهان
عوامل موثر در زیبائی و ساخت تابلو:
از آنجائی كه تابلو يك مغازه، شناسنامه مغازه و به اصطلاح چشم يك فروشگاه به حساب می آيد لازم است تا در ساخت يك تابلو زيبا و قابل توجه تمام تلاش و اهتمام خود را بکار گیریم.
پارامترهای مهم در انتخاب یک تابلو تاثیرگذار را ابتدا بصورت تیتروار بیان و سپس در حد بضاعت تحلیل و بررسی می کنیم. در هر یک از مواردی که نیاز به اطلاعات بیشتر باشد به منابع دیگر ارجاع خواهیم داد.
1) تعین چهارچوب و سیاست کلی
2) انتخاب نوع تابلوتبلیغاتی
3) طرح گرافیکی
4) نورپردازی و افكت نوری
5) بعد و حجیم سازی تابلو
6) دکوراسیون خارجی (زمینه و بکگراند)
سیاست کلی
اولین گام مربوط به شناخت کلی حرفه و مکان آن است و بهترین فرد برای داشتن این اطلاعات صاحبان کسب و کار هستند. چرا که در آن حرفه دارای سابقه و تجربه هستند و یا در صورت تازه کار بودن، تحقیقات کامل را قبل از راه اندازی انجام داده اند. این اطلاعات و تجربیات در تعیین، متن و المان هایی که قرار است بر روی تابلو نمایش داده شود، نقش مهم و تاثیرگذاری خواهد داشت.
برای روشن تر شدن موضوع مثالی را ذکر میکنیم. بعنوان مثال فروشگاهی که لوازم برق عرضه میکند در اولین گام باید شاخه اصلی فعالیت خود را مشخص کند که در کدام زمینه مثلا برق خودرو، ملزومات برق ساختمان یا قطعات برق صنعتی فعالیت دارد و در گام دوم باید با شناخت کامل بازار، نام برندهای مطرح و پرمصرف این حرفه را دانسته تا بعد از ذکر نوع فعالیت و برند که اهمیت بیشتری دارند به ذکر این موارد نیز در طرح اقدام نمایند.در اين خصوص مهمترين پارامتر از نظر ما استفاده از حداقل كلمات و مفهومی ترين و كارآمد ترين كلمات برای متن تابلو می باشد و توصیه اکیدا میکنیم از شلوغ کردن بیش از حد تابلو پرهیز نمایند.
مکان فروشگاه و تحلیل رقبا در تعیین سیاست کلی ساخت تابلو اهمیت خواهد داشت. بعنوان مثال در خيابانی كه بورس فعالیت خاصی شده است و تعداد كسبه فعال در يك حرفه خاص مانند فروشگاه موبايل و خدمات مرتبط به آن در حال فعاليت هستند مضامينی مانند فروش موبايل، خدمات تلفن همراه، فروش خط، تعميرات، لوازم جانبی موبايل به عنوان متن اصلی تابلو پيشنهاد نميشود. بلكه متن اصلی را يك نام خاص با طراحی خاص (لوگو آرم، لوگو فونت) پيشنهاد مي کنیم. درحالی كه همين فروشگاه در خيابانهای ديگری كه بورس آن حرفه نیست پيشنهاد ما برعكس حالت قبلی خواهد بود و باید متن اصلی حتما حاوی آن خدمتی باشد كه بصورت خاص انجام ميدهد و نام يا لوگو در درجه اهميت بعدی قرار می گيرد و بطور کلی كلمه موبايل بايد در كانون توجه قرار گیرد.
نوع تابلو تبلیغاتی
بعد از تعیین سیاست کلی نوبت به پیاده سازی آن خواهد رسید. انواع متعددی برای اجرای ایده وجود دارد که اصلی ترین آنها تابلوچلنیوم، تابلو فلکسی و تابلو ال ای دی هست که به همراه برخی دیگر از تابلوها مانند نئون، لایت باکس و دیگر حروف برجسته در صفحه اصلی سایت معرفی شده است.
مقدار هزینه تابلوتبلیغاتی از دیگر موارد مهم برای انتخاب است و اینکه کارفرما چقدر قصد و توانائی برای هزینه دارد. برای کسب اطلاع از قیمت انواع تابلوهای تبلیغاتی و مقایسه آنهادعوت میکنیم اینجا را کلیک کنید. پر واضح خواهد بود که در صورت توان مالی، هرچه تابلو شکیل تر، به روزتر و جذاب تر باشد تاثیر آن در روند برند سازی بهتر خواهد بود.
بعداز تعیین سیاست کلی به کارفرمایان توصیه میکنیم برای بقیه موارد از مشاوره تابلو ساز و متخصصین تبلیغات بهرمند شوند. مگر اینکه بخواهند تابلو کاملا مطابق سلیقه خودشان باشد و بازخورد دیگران و خصوصا مخاطبین آنها اهمیتی نداشته باشد!
جذب مشتری و بازار هدف نهایی هر کسب و کاری می باشد. طرح گرافیکی خوب علاوه بر معرفی و اطلاع رسانی فعالیت اقتصادی یک مکان میتواند درمطرح کردن و برند سازی آن هم تاثیرگذار باشد و همانطور که می دانید شرکتهای تجاری بزرگ برای برند کردن خود از تبلیغات محیطی زیاد استفاده می کنند.
مهمترین وظیفه تابلو تبلیغاتی، اطلاع رسانی به مخاطب و بازار هدف است بنابراین باید به گونه ای طراحی و اجرا گردد تا اکثریت اقشار جامعه بتوانند به راحتی از ماهیت وجودی آن واحد تجاری یا اداری مطلع شوند. اطلاع رسانی در تبلیغات محیطی از طریق قوای بصری با پیام متنی و تصویر میسر می گردد. با انتخاب کارشناسی شده متن و تصویر می توان جهت داشتن یک تابلو خوب و متناسب با فضای داخلی و نوع کسب و کار گام مهمی برداشت. برای این انتخاب باید پارامترهایی مانند تعین بازار هدف، مبحث روانی پیام و فرهنگ عمومی مردم را مدنظر قرار داد.
علاوه بر مشورت با کارشناسان ما در خصوص انتخاب مناسب پیام متنی و تصویر، میتوانید مقاله فونت در تابلو سازی را نیز مطالعه نماید.
رنگ آمیزی از عوامل موثر دیگر در طراحی می باشد. روانشناسی و تاثير رنگها بر مردم و حق انتخاب آنها در صنعت تبليغات مطلب بسیار مهمی است. بعنوان مثال رنگ قرمز در دكوراسيون مغازه های فست فودی زياد استفاده ميشود چراكه اين رنگ در درجه اول موجب جلب توجه و جذب رهگذران ميگردد ودر ثانی بعد از گذشت مدت زمانی اين رنگ ايجاد تحريك عصبی كرده وباعث ميگردد مشتری به محض تمام شدن خوراكی نسبت به ترك محيط اقدام نمايند و بدین ترتیب فضا برای ديگر مشتريان فراهم می گردد.
در این بخش بطور خلاصه عرض میکنیم رنگ پس زمينه و متن اصلی تابلو بهتر است از دو رنگ متضاد باشند. بعنوان مثال بر روی رنگ سورمه ای، رنگ زرد و برروی رنگ قرمز، سفيد و یا برعكس جلوه مناسب و قابل توجهی ايجاد می نمايند.
جهت اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله a href="/رنگ-در-صنعت-ساخت-تابلو">رگ درصنعت ساخت "ابلو مراجعه نمائید.
نورپردازی
برای ايجاد توجه خصوصا در شب و اوايل غروب نورپردازی تابلو اهمیت زیادی دارد. نورپردازی در تابلوها را در سه گروه می توان بررسی کرد. گروه اول اساسا بر پايه نور استوار هستند ونور جزء لاينفك تابلو به شمار می رود مانند تابلو روان، ال ای دی ثابت و نئون. دسته ديگری ازتابلوها هرچند بدون نورپردازی قابل استفاده هستند ولی نور پردازی برای زیبائی و جلب توجه بیشتر سهم زیادی خواهد داشت. برجسته پلاستيك و چلنيوم، فلكسی و لايت باكس در این گروه قرار می گیرند. در نهايت دسته ديگر تابلوها كه نور پردازی درآنها از اهميت كمتری برخورداراست مانند چاپ بنر و تابلو راهنما و بعبارتی تابلوهای خطی می باشند.
استفاده از نور و افكت نوری در تابلوهائی كه قابلیت نورپردازی دارند از عناصر اصلی آن به حساب می آيد. چرا كه همانطور که میدانیم هدف اصلی تبلیغات ايجاد توجه و جذب مخاطب عبوری می باشد كه اين امر در تابلوهائی كه در حال چشمك زدن و يا تغيير حالت نورپردازی هستند بيشتر اتفاق مي افتد. يكی از شركتهائی كه فعاليتهای خوبی در اين زمينه داشته، شركت آراتكس می باشد .جهت ديدن نمونه كار های این شرکت می توانيد به آدرس زير مراجعه نمائيد.
https://www.aparat.com/aratexco/شرکت_اراتکس