شناخت تابلو تبلیغاتی

دراین صفحه ابتدا انواع تابلوتبلیغاتی را در چهارگروه کلی تقسیم ومورد بررسی خواهیم داد و در صفحه بعدی به کمک تصاویر و ارائه توضیحاتی در خصوص هر یک از تابلوهای تبلیغاتی گلچین شده اقدام به آشنائی تکمیلی آنها خواهیم کرد. 

گروه اول  با عنصر اصلی متن و تصویر

تابلو مبتنی بر متن و عکس

از نقاشی و غارنوشته تا دیوارنویسی و نهایتا صنعت چاپ همه بر پایه طراحی متن و تصویر استوار است که به روشها و متریالهای مختلف در طول تاریخ قابل ارائه بود است.

جدیدترین های این بخش چاپ out door و اکوسالونت هست. سالونت ماده نفتی است که پایه اصلی رنگ چاپ دستگاه های قدیمی است که بوی تند و مضرر آن خصوصا برای اپراتور باعث شده تا تولید کنندگان دستگاه چاپ رنگی مناسب با محیط زیست را ابدا کنند که منجر به تولید رنگ و دستگاه چاپ اکوسالونت شده است. از دیگر خصوصیات مثبت دستگاه چاپ اکوسالونت به کیفیت چاپ آن میتوان اشاره کرد. از این دستگاه برای ساخت تابلو فلکسی بهره می برند و برای  آشنائی با متریال های قابل چاپ این دستگاه و کاربرد آن در صنعت تبلیغات محیطی میتوانید اینجا کلیک کنید.

در این گروه برای خلق تابلو جدید، می توان از خلاقیت در طراحی و استفاده از ایده های خاص و رنگ آمیزی آن اشاره کرد. از دیگر خلاقیتهای این گروه تنوع استفاده از قاب و نوراست بعوان مثال در لایت باکس به فرم لس و کریستالی می توان اشاره کرد . در ادامه از انواع تبلیغات این گروه نمونه ای را مشاهده خواهید کرد.

همانگونه که گفته شد تابلوهای  این گروه مبتنی بر تصویر و متن خواهند بود اما علاوه بر این گروه تابلوهای مبتنی بر متن دیگری مانند تابلو راهنما هستند که در گروه تابلوهای متفرقه به آنها خواهیم پرداخت.

گروه دوم با عنصر اصلی نور

تابلو مبتنی بر نور ال ای دی

از نور آتش و فانوس تا نئون، ال ای دی و نهایتا نئون فلکسی و تلویزیون شهری

بعداز اختراع لامپ توسط ادیسون، تابلو نئون با ساختاری مشابه ابدا شد و تا زمان ابدا دیودهای نورانی (ال ای دی) بیشترین منبع ایجاد نور در صنعت تبلیغات محسوب می شد ولی با به عرصه آمدن ال ای دی و هم اینک نئون فلکسی دیگر نئون و تابلو ال ای دی ثابت را می توان منسوخ شده دانست.

مبنای الکترونیک صفر و یک است و صفر مفهوم قطع جریان و یک اتصال جریان را بیان میکند. در گذشته همین قاعده را سرخ پوستان برای ارتباط از راه دور استفاده میکردند و با قطع و وصل کردن دود آتش پبام خود را ارسال می کردند بعدها با قطع و وصل مواردی مثل نور فانوس دریایی و تلگراف نیز بهره برده اند ولی امروزه با این قاعده و به کمک قطع و صل نور ال ای دی، تابلوهای روان و تلویزیون شهری را ابدا کرده اند که به نگونه ای می توان گفت بیشترین تکنولوژی بکار رفته در تابلوهای تبلیغاتی به این نوع از اختصاص دارد البته لازم به ذکر است  مونتاژ کردن و ساخت آنها کار چندان تخصصی نیست.

گروه سوم با عنصر برجستگی

تابلو حروف برجستهاز نقش برجسته در دل کوه  وسنگها تا حروف برجسته چلنیوم

حروف برجسته فلز ابتدائی ترین حروف برجسته است و بعدها حروف برجسته پلاستیک و با فاصله زمانی کوتاه حروف برجسته چلنیوم و استیل به بازار تبلیغات راه پیدا کردند.

حروف برجسته به همراه ابداهائی که در روش نور پردازی، لبه کاری و همچنین ورق روی آن اعمال شد تنوع وعناوین مختلف را خلق کرد . ما در این مقاله بصورت تیتروار عناوبن آن را مرور میکنیم: کریستالی، پانچی، اکریلی، دوبل برجسته، ستاره ای، ساید لایت، لترمکس، پترنی، لبه رینگی، وکیومی . برای آشنائی بیشتر می توانید اینجا کلیک کنید.

شاید نسل بعدی حروف برجسته از دل پرینترهای سه بعدی بوجود بیایند هرچند زمانی لازم است که اجرا با پرینتر سه بعدی توجیح اقتصادی نیز پیدا کند اما با سرعت تکنولوژی نباید این مدت خیلی طولانی باشد .

گروه چهارم با عنصر اصلی خلاقیت

تابلو مبتنی بر خلاقیت

یکی از دستگاههای مورد استفاده در صنعت تبلیغات محیطی دستگاه لیزربرای حکاکی و برش است. از جمله کاربردهای آن برش ورق پلکسی حروف برجسته یا زمینه و بکگراند تابلو ال ای دی ثابت و نئون فلکسی و حتی گاهی برای طرح روی لایت باکس می توان طرح های وکتور را از ورق پلکسی برش و به جای چاپ بر روی سطح لایت باکس چسباند.

برخی از خلاقیتهای ایجاد شده در حروف برجسته مانند حروف پانچی و پترنی با دستگاه لیزر امکان پذیر شده است.  تابلو راهنما و تابلوهای متفرقه  دیگراز مواردی است که با دستگاه لیزر امکان ساخت آنها فراهم شده است که در این نوع تابلوها خلاقبت حرف اول را می زند.  البته لازم به ذکر است گاها در ساخت این تابلوها از دستگاه کاتر پلاتر و برش روزرنگ و شبرنگ نیز بهره برده می شود.

در تکمیل این مبحث دعوت میکنیم مقاله تابلو مغازه را نیز مطالعه نمائید.