فونت برای تابلو سردرب مغازه

 

در این مقاله سعی بر آن داریم تا از نگاه يك سازنده تابلوی تبليغاتی در مورد فونت ها  و نرم افزارهای كاربردی آن  تجربياتی را بيان نمايیم.

تنوع زياد فونت ها و همچنين تفاوت سليقه ها می تواند انتخاب يك فونت مناسب برای تابلو مغازه و یا فروشگاه را برای ما دشوار سازد، بنابراين دراولين گام بايد چند پرسش را پاسخ دهيم تا مسير انتخاب فونت تابلو مغازه كمی هموارتر شود. ابتدا بايد هدف و كاربرد متن خود را مشخص نمائيم. آيا مي خواهيم ازاين متن و نوشته برای برگ ياداشت، سربرگ ، فاكتورو به طوركلی اوراق اداری استفاده نمائيم؟ يا برای طراحی تراكت و پوسترهای تبليغاتی کاربرد خواهد داشت ويا آنچه در اين مقاله مورد نظر ماست يعنی تابلو تبليغاتی. در صورتی كه نيت ما فونت تابلو مغازه باشد يكی از مهمترين پارامترها عرض قلم فونت خواهد بود. منظور از عرض قلم ضخامت یا پهنای نوشته می باشد (در مواردی که بخاطر نوع فونت عرض قلم یکنواخت نیست بیشترین ضخامت را  عرض قلم مي گويند) در تصوير زير عرض قلم با حرف انگليسی L نمايش داده شده است.

 

عرض قلم فونت

بطور كلی مهمترین پارامتر برای انتخاب فونت تابلو مغازه، عرض قلم مناسب آن خواهد بود.  

 

علت اینکه عرض قلم از پارامترهای اساسی به حساب می آید این است که تابلوها عموما بالای سر درب فروشگاهها و با ارتفاع نزدیک به 3 متر و گاها خیلی بیشتر از سطح زمین نصب می گردد و مخاطبین این تبلیغ در فاصله حداقل 4 متر و بیشتر از آن خواهند بود حال برای اینکه مخاطب بطور واضح پیام تبلیغ را بتواند بخواند عرض قلم اهمیت زیادی خواهد داشت. در حروف برجسته و برش شبرنگ عرض قلم پارامتری است که در صورت افزایش از حد معمول باعث افزیش هزینه تابلو در یک واحد یکسان خواهد شد. برای مقایسه قیمت انواع تابلو تبلیغاتی اینجا ، و برای روش محاسبه هزینه حروف برجسته چلنیوم اینجا را کلیک کنید.

نکته: برای داشتن عرض قلم مناسب باید از فونت هایی استفاده شود که ذات خود آن عریض هستند و از دفرمه کردن یعنی کشیدن عرض متن برای ایجاد قطر قلم حدالمقدور خوداری کرد. البته گاها برای تابلوهای کوچک با این که از فونت عریض استفاده شده ولی برای ایجاد قطر قلم بیشتر اشکالی نخواهد داشت متن را کمی از عرض بکشیم خصوصا برای مواردی که قرار است در ارتفاع بالا نصب گردد. بعنوان مثال برای تابلوهای پزشکی که در ابعاد استاندارد 70 در 50 ساخته و گاها در ارتفاعات بالا نصب میشود کشیدن عرض قلم نه تنها ایرادی ندارد بلکه توصیه نیز میشود.

بررسی انواع فونت

فونت در صنعت تابلو سازی را ميتوان در سه گروه كلی تقسیم بندی کرد. در تصوير زير متن (مشاور املاك) را در قالب اين  سه گروه ملاحظه می نمائيد و در ادامه هر کدام از موارد ذکر شده را بیشتر بررسی میکنیم.انواع فونتهای کاربردی در تابلو سازی

 

فونت كلاسيك

فونت کلاسیک خواناترین و بعبارتی برای اکثر افراد در تمامی سن ها وبا سطح سواد مختلف قابلیت خواندن راحتری دارد. به هممین دلیل رسم الخط کلاسیک را می توان عام پسندترین فونت دانست. فونت تيتر بارزترین این گروه است که به جرات ميتوان گفت درکنار نسعلیق در بيشتر از 60 درصد تابلو فروشگاهها، مغازه ها و خصوصا اداره ها  به كار رفته است.  فرناز، جديد، اصفهان، مرواريد، كودك، سينا، ترافيك و يكان بلد (از سری فونتهای معروف به گروه B و همچنین موجود در نرم افزار مریم) و سمت (موجود در نرم افزار مريم) از دیگر فونتهای پر کاربرد این گروه هستند.

فونت هنری

مهمترين و پركاربردترين ودر عین حال زیباترین آنها، فونت نستعليق و نستعليق شكسته می باشد. از ديگر فونتهای هنری ميتوان به نسخ، ثلث، معلی و ريحان نام برد كه همگي در نرم افزار مير عماد از مجموعه نرم افزارهای مریم موجود است. این گروه مطمئنا از زیبایی و ظرافت بصری زیادی برخوردار هست ولی نسبت به رسم الخط کلاسیک خوانائی کمتری دارند.

 فونت فانتزی

كه اسامی زيادی را ميتوان در اين گروه نامبرد ولي مهترين آنها عبارتند از اوجان، كلاسيك، وحيد، پوستر، كريوکه اغلب در فونتهای معروف MRT و یا نرم افزار مریم وجود دارند.

نكته 1: برای دوستان تازه كاری كه تمايل دارند در مورد فونت برای طراحی تراكت و اوراق اداری اطلاعاتی داشته باشند، اسامی پر كاربردترن آنها عبارتند از: زر، رويا، ترافيك، یکان (از سری فونتها B).

نکته 2: برای تابلو روان که عرض آن کمتر از 48 سانت هست فونت های سینا و ترافیک بلد مناسبتر خواهند بود ولی برای عرض های بیشتر محدودیتی در انتخاب وجود ندارد. البته برخی از برد مین (مغز فرمان) تابلوهای روان فونت فارسی را ساپورت نمیکنند که در این خصوص باید از فارسی نویس لیمون بعنوان واسط این دسته از تابلوها بهره برد.

فونت دست نویس

تا اینجا فونتهای کامپیوتری را با هم مرور کردیم اما نوع دیگر فونت برای تابلو تبلیغاتی وجود دارد که معمولا هنرمندان خطاط با تسلط برتمامی فونتهای ذكر شده و تلفيق آنها و همچنین با نگاه لطيف و هنری خود اقدام به طراحی حروف دكوراتيو يا همان لوگو فونت مي نمايند.  در صورتی که تمایل داشته باشید فونت خاص و منحصربفرد برای تابلو مغازه خود انتخاب نمائید لازم هست تا یک طراح هنرمند بصورت دستی  برای شما بصورت اختصاصی اتود زده و طرحی متناسب با سلیقه شما و نوع کسب و کارتان خلق کند. ما در گروه تبلیغاتی رسا اغلب برای فونت تابلو چلنیوم،حروف دکوراتیو متناسب با کسب و کار و البته با عرض قلم مناسب و خوانا طراحی میکنیم تا با این خلاقیت و در کنار دیگر عوامل زیبائی بتوانیم باعث جلب توجه مخاطب را فراهم نمائیم. 

 

نكته: تفاوت بين لوگو سازمانی و لوگو فونت یا حروف دکوراتیو در اين است كه در طراحی لوگو فونت از حروف و رسم الخطهای گوناگون و تلفيق آنها به همراه  تجربيات و نگاه هنری  طراح بهره می بریم ولی در طراحی لوگو سازمانی علاوه بر تجربه و نگاه هنری  از علائم  و اشكال هندسی و تصاوير انتزاعی و گاها حروف انگليسی و علائم اختصاری استفاده ميگردد.



چیدمان المانهای تشکیل دهنده یک تابلوتبلیغاتی

حال به بررسی سلیقه های مختلف برای چیدمان المانهای مکتوب یا مندرج بر روی تابلو تبلیغاتی خواهیم پرداخت که در سه گروه به آنها خواهیم پرداخت. گروهی از افراد، فعاليت اقتصادی و معرفی كسب و كار برايشان اهميت دارد و گروهی دیگر نام  فروشگاه و به عبارتی برند فعاليتشان برای آنها الويت بيشتری دارد و دسته سوم افرادی هستند که هر دو بخش یعنی نام برند و معرفی فعالیت اقتصادی آنها از نظر اهمیت در یک سطح  قرار دارند.

برای روشن شدن موضوع فعاليت خودمان را  مثال ميزنم. فعاليت ما ساخت تابلو تبليغاتی است و برند و نام ما رسا گرافيك. در صورتی كه برای ما نوع فعاليت كه همان تابلوسازی است اهميت بيشتری داشته باشد طرح ما نزديك به شکل زير خواهد بود.

طرح تابلو با تمرکز بر نوع خدمت قابل ارائه


در صورتی كه اولويت نام و برند ما باشد، طرح به شکل زیر نزديك خواهد شد.

طرح تابلو با تمرکز بر روی برند


در صورتي كه اهميت برای ما خاص جلوه دادن و هنری كردن طرح و بطور خلاصه ارائه كار خاص باشد تنها از لوگو يا حروف دكوراتيو در تابلو بهره میبریم كه چیزی شبيه طرحهای زير خواهد بود.

طرح تابلو با تمرکز بر روی لوگو


و در نهايت تمركز خاصی به هيچ يك از پارامترهای گفته شده معطوف نيست و طرح ما نزديك به شکل زير ميگردد.

طرح ترکیبی از نام ،نوع خدمت و لوگو

لازم به ذكر است در طرحهای فوق فقط توجه ما بر روی معرفی فونت و نقش آن در تابلو بوده و پارامترهای ديگر از جمله رنگ آميزی، نوع مصالح، و نكات فنی مانند مکان نصب را در نظر نگرفته ايم.

توصیه میکنیم اگر برای طراحی تابلو این مقاله را مطالعه کردیده اید مقاله انتخاب رنگ برای تابلو را هم مطالعه نمائید.

سخن پایانی:

تابلو سازی را نمیتوان صرفا بعنوان یک صنعت نگاه کرد بلکه تلفیقی از هنر و صنعت باید در کنار هم جمع شود تا یک اثر قابل قبول خلق گردد. همانگونه که اشاره شد ساخت تابلو یک اثر هنری نیز محسوب می گردد و میدانیم وقتی پای هنر در مقوله ای باز میشود با تعدد سلیقه نیز مواجه خواهیم بود. بنابراین میتوان گفت هیچ تابلو و طرحی نیست که مورد پسند همه قرار گیرد پس ما موظف هستیم تا جای ممکن بکوشیم تا نظر اکثریت را جلب نمائیم نه همه مردم که صد البته کاریست ناممکن.

جهت آشنائی کلی با دیگر موارد مهم مقاله عوامل موثر برای طراحی و ساخت تابلو را هم مطالعه نمائید.