انتخاب رنگ برای تابلو تبلیغاتی

مشاغل در سراسر جهان از  روانشناسی رنگ  به نفع خود استفاده می کنند. ما با داشتن درک کاملی از نحوه تصمیم گیری مشتریان بر اساس رنگ در زمان خرید، می توانید یک قدم جلوتر از رقبا باشیم. 

رنگ آمیزی یک تابلوتبلیغاتی با اوراق تبلیغاتی مانند تراکت، کاتالوگ و بروشوربسیار متفاوت خواهد بود. مخاطبین اصلی یک تابلو تبلیغاتی عموما مردمی هستند که پای پیاده و یا با وسیله نقلیه در حال عبور از گذرگاهها می باشند. بنابراین مهمترین وظیفه یک تابلو رساندن پیام خود در سریع ترین زمان ممکن است و یک طراح خوب به همین دلایل از رنگهای تند و با تضاد رنگی زیاد در طرح خود استفاده خواهد کرد. اما در اوراق تبلیغاتی، مخاطب قرار است در بازه زمانی بیشتر پیام تبلیغ را دریافت کند. بر همین اساس طراحان سعی می کنند از رنگهای تند که باعث آزار مخاطب شود کمتر استفاده کنند.

در اوراق تبلیغاتی که با دستگاه افست، چهار رنگ چاپ میشود محدودیتی در انتخاب رنگ وجود ندارد اما همانگونه که بیان شده برای اینکه ظرافت و آرام بودن طرح محفوظ باشد تا خواننده را آزار نکند معمولا طراحان از رنگهای محدود و طیفی از همان رنگها در طرح گرافیکی خود بهره می برند. بعنوان مثال در یک کار گرافیکی با زمینه قهوه ای از رنگ زرد و طیفی از آن مثل کرم، زرد لیموئی، زرد پرتغالی و نهایتا نارنجی میتوان کار خوبی طراحی کرد. اما در تبلیغات محیطی چه تابلو فلکسی، بنر و استیکر که محدودیت رنگ ندارد و چه برجسته چلنیوم و دیگر حروف برجسته که با طیف محدودی از رنگها سر و کار داریم طراحان سعی میکنند از رنگهای کاملا متضاد برای المانهای طرح گرافیکی خود استفاده کنند. برای اینکه منظور ما از رنگهای متضاد را بهتر متوجه شوید با ادامه مقاله همراه ما باشید.

رنگها را از نظر علمی و روان شناختی در چهار گروه تحلیل میشود

1) رنگهای سرد: اين دسته از رنگها بطور كلی خاصيت آرامش بخش دارند. مهمترين رنگها در اين گروه عبارتند از طيفی از رنگهای : آبي، سبز، فيروزه ای و نقره ای که عموما برای متن اصلی تابلوهایی با محوریت پزشکی، بهداشتی، آموزشی، اداری و دولتی  مورد استفاده قرار می گیرند چرا که این دسته از خدمات بیشتر از اینکه نیاز به ایجاد جلب توجه  و به عبارتی اسپرت بودن داشته باشند،برای آنها پارامتر کلاسیک بودن اهمیت بیشتری دارد. بعنوان مثال اغلب بانکها و موسسات مالی از رنگ آبی استفاده میکنند چراکه این رنگ احساس امنیت و اعتماد به نفس را تداعی می کند. 

2) رنگهای گرم: اصلی ترین خاصيت اين دسته از رنگها، جیغ و هيجانی بودن آنهاست و مهمترين رنگهای این گروه عبارتند از: قرمز، صورتی، زرد، طلائی و نارنجی و طیف های آن. این گروه  برای مشاغلی با محوریت مواد غذایی، فست فود و رستوران و فروشگاه ها مانند پوشاک، کادوئی یا ملزومات جشن و در کل حرفه هائی است که مهمترین پارامتر برای آنها ایجاد جلب توجه خواهد بود. بعنوان مثال رنگ زرد خالق احساس جوانی و خوش بینی است و رنگ قرمز در مغز انسان علامت هشدار را تداعی میکند و عامل جذب انرژی و افزایش ضربان قلب است و این قاعده برای ایجاد جلب توجه اولیه بسیار کاربردی خواهد بود. 

3) رنگهای تركيبی (سرد/گرم) : از آنجائی که سردی يا گرمی رنگها نسبی هستند و متناسب با اينكه اين چه رنگی در كنار چه رنگی و مهمتر بر روی چه زمينه ای اعمال شده بين دو حالت بالا يعنی آرامش بخشی  يا جیغ بودن را می توانند القا نمايد. بعنوان مثال رنگ سبز كه در دسته رنگهای سرد محسوب گرديده در صورتی كه از سبز روشن در زمينه ای مثل آبی استفاده شود خاصيت رنگهای گرم را پيدا ميكند. مهترين رنگهای تركيبی عبارتند از: ارغوانی، بنفش، سوسنی. این دسته از رنگها کاربردی عمومی دارد و تا حدودی در خاص جلوه دادن کارها مورد استفاده قرار می گیرند.

4) رنگهای خنثی :مهمترين خصوصیت اين دسته از رنگ ها این است كه باعث می گردد ديگر رنگهای استفاده شده در كنار آنها، بيشترو واضح ترديده شوند. مهمترين اين دسته از رنگها عبارتند از: سفيد، سياه، قهوه ای، خاكستری، ب‍ژ و شيری این رنگ ها اغلب برای بک گراند (زمینه) تابلوها کاربرد دارند. در رنگهای خنثی وقار خاصی نهفته است که گاها بخاطر این پارامتر برای متن تابلو نیز استفاده می گردد.بعنوان مثال رنگ مشکی بر محصولات لوکس رنگ خوبی خواهد بود چراکه مشکی تداعی کننده قدرت است و بگونه ای کیفیت را فریاد می کند.

نکته: قواعد گاها استثنا دارند بعنوان مثال نکته ای را که تجربه کرده ایم بیان میکنیم. با اینکه رنگ زرد در گروه رنگ گرم محسوب میشود و رنگ سفید در گروه رنگ خنثی و حتی در مقایسه این دو زرد را گرم و سفید را سرد می توان در نظر گرفت ولی استفاده این دو کنار هم تضاد چندانی ایجاد نمیکند و گاها دیده شده رنگ زرد در زمینه سفید محو شده است.

جدا از گروه بندی فوق هشت رنگ اصلی و پرکاربرد را از نظر روانشناختی و پیامی که با خود دارند  بیان خواهیم کرد.

سیاه - بیانگر قدرت و پختگی است. و اگر از زاویه منفی نگاه کنیم، سیاه می تواند حاکی از کدورت و تاریکی باشد

سفید - بیانگر وضوح، ایمنی  و سادگی می باشد، در حالی که جذابیتی در خود دارد.

آبی - بیانگرآرامش و آسایش است. این رنگ می تواند یک پیام سرد و نه بسیار جذاب را منتقل کند و محققان معتقدند وجود این رنگ در مکانها می تواند باعث کاهش جرم شود.

سبز - رنگ طبیعت است و پیام رشد و بالندگی با خود دارد. از رنگهای پر انرژی و جذاب محسوب میشود.

قرمز - بیانگر هیجان و ایجاد کنند واکنش می باشد به همین دلیل محققان معتقدند این رنگ می تواند در طول فعالیت ورزش مفید باشد. در ضمن رنگ قرمز در دنیا برای ایجاد توجه به رسمیت شناخته شده است.
زرد - بیانگر خوش بینی و خلاقیت است. زرد روشن رنگی بسیار تحریک آمیز است که بیننده را از نظر روانشناختی درگیر می کند.

نارنجی - بیانگر سرگرمی و نشاط می باشد. حالتی بین قرمز و زرد است که از حفظ انرژی قرمز و زرد حاصل میشود.

بنفش -  جلوه ای از رمز و راز به همراه نفیس بودن آن را القا می کند. 

برای متن اصلی تابلوعلاوه بر رنگ، فونت ورسم الخط تابلو نیز اهمیت دارد که درصورت تمایل دعوت می کنیم این مطلب را نیزمطالعه فرمائید. 

 


رنگ درصنعت چاپ

رنگهای صنعت چاپ از تركيب چهار رنگ اصلی c (آبی فيروزه ای)، m (قرمز ارغوانی)، y (زرد) و درنهايت k (سياه) ايجاد مي گردد كه به اختصار(cmyk) گفته می شود. بعنوان مثال آبی سورمه ای از ترکیب صد در صدی دو رنگ c , m حاصل میشود یا رنگ قرمز آجری از ترکیب 80 درصدی دو رنک m, y حاصل میشود. در تصویر زیر بخشی از رنگ با درصد ترکیب آنها را میتوانید مشاهد می کنید. در صنعت تلويزيون شهری و صفحه نمایش دیجیتالی، رنگها از تركيب سه رنگ R(قرمز)، G(سبز)، B(آبی) ساخته مي شود كه به اختصار (RGB) گفته مي شود و همینک در صفحه نمایش مونیتور خود ترکیب این رنگها  که حدود 16 میلیون رنگ هستند را می توانید رویت کنید. بنابراین در صورتی که قصد دارید از تابلوهای چاپی استفاده نمائید ورنگبندی آن برای شما اهمیت زیاد دارد ( مانند ارگانهائی که دارای  رنگ سازمانی هستند و برای المانهای تبلیغاتی خود مانند لوگو، متن تابلو و سربرگ و غیره از آن بهره می برند)  توصیه می نمائیم برای انتخاب رنگ به مونیتور، موبایل، تلویزیون وامثال آن اعتماد نکرده و برای انتخاب رنگ از نمونه های چاپ شده و سمپل رنگ مربوط به دستگاه چاپ کمک بگیرند.


cmyk



 رنگ بندی دکوراسیون داخلی و رابطه آن با تابلو سردرب

تابلو سردرب، کلیدی ترین و مهمترین بخش دکوراسیون خارجی به حساب می آید. بی شک همخوانی بین رنگهای دکوراسیون داخلی و خارجی تاثیر زیادی در جذب مخاطب خواهد داشت. قسمتی از دیزاین داخلی فروشگاه عبارتند از رنگ دیوار، قفسه ها، کانتر، پیشخوان و حتی میز و صندلی. نمای بیرونی ساختمان، پیاده رو و فضای جلو فروشگاه و تابلو تبلیغاتی آن بخشهای اصلی دکوراسیون خارجی هستند. اگر در رنگ آمیزی این بخش ها رابطه معنا داری وجود داشته باشد نمادی از اتحاد را به وجود خواهد آورد. این وحدت در رنگبندی بگونه ای انسجام و قدرت مدیریت مجموعه را برای مشتری تداعی می کند. همین امر باعث میشود در ناخودآگاه مشتریان حس اعتماد به مجموعه افزایش یابد. از دیگر مواردی که می تواند در نمایش قدرت مجموعه تاثیر بسزایی داشته باشد، لباس فرم یک دست و البته متناسب با رنگ استفاده شده در دکوراسیون خواهد بود.

سخن آخر: در اين بخش قصد نداشتيم در مورد تمامی جوانب رنگها و تاثير آنها بر مردم، اقوام، مليتها و تاريخچه آنها و صدها مطلب ديگر كه در اين بخش می توان  گنجاند صحبت كنيم. چرا که در این خصوص مباحث پیچیده ای را می طلبد که خارج از حوصله این مبحث می باشد.

برای شاهد ادعای خود از سخنان یکی از اععضای هیئت علمی گروه معماری ، طراحی و برنامه ریزی در دانشگاه سیدنی بنام اوکانر اشاره می کنیم که می گوید: باید نسبت به بسیاری از ادعاهایی که درباره روانشناسی رنگ بیان میشود، احتیاط کرد چراکه معمولا استدلال علمی ثابت شده ای ندارند.

 در این مقاله فقط به جنبه رنگ در طرح گرافیکی پرداختیم. برای آشنائی با پارامترهای کلی  طراحی و ساخت تابلو اینجا را کلیک کنید.