عوامل موثر در زیبائی و ساخت تابلو:

 از آنجائی كه تابلو يك مغازه، شناسنامه مغازه و به اصطلاح چشم يك فروشگاه به حساب می آيد لازم است تا در ساخت يك تابلو زيبا و قابل توجه تمام تلاش و اهتمام خود را بکار گیریم.                                  

پارامترهای مهم در انتخاب یک تابلو تاثیرگذار را ابتدا بصورت تیتروار بیان و سپس در حد بضاعت تحلیل و بررسی می کنیم. در هر یک از مواردی که نیاز به اطلاعات بیشتر باشد به منابع دیگر ارجاع خواهیم داد.

1) تعین چهارچوب و سیاست کلی 

2) انتخاب نوع تابلوتبلیغاتی

3) طرح گرافیکی 

4) نورپردازی و افكت نوری

5) بعد و حجیم سازی  تابلو

6) دکوراسیون خارجی (زمینه و بکگراند)   


سیاست کلی  

اولین گام مربوط به شناخت کلی حرفه و مکان  آن است و بهترین فرد برای داشتن این اطلاعات صاحبان کسب و کار هستند. چرا که در آن حرفه دارای سابقه و تجربه هستند و یا در صورت تازه کار بودن، تحقیقات کامل را قبل از راه اندازی  انجام داده اند. این اطلاعات و تجربیات در تعیین، متن  و المان هایی که قرار است بر روی تابلو نمایش داده شود، نقش مهم و تاثیرگذاری خواهد داشت.

برای روشن تر شدن موضوع مثالی را ذکر میکنیم. بعنوان مثال فروشگاهی که لوازم برق عرضه میکند در اولین گام باید  شاخه اصلی فعالیت خود را مشخص کند که در کدام زمینه مثلا برق خودرو، ملزومات برق ساختمان یا قطعات برق صنعتی فعالیت دارد و در گام دوم باید با شناخت کامل بازار، نام برندهای مطرح و  پرمصرف این حرفه را دانسته تا بعد از ذکر نوع فعالیت و برند که اهمیت بیشتری دارند به ذکر این موارد نیز در طرح  اقدام نمایند.در اين خصوص مهمترين پارامتر از نظر ما استفاده از حداقل كلمات و مفهومی ترين و كارآمد ترين كلمات برای متن تابلو می باشد و توصیه اکیدا میکنیم از شلوغ کردن بیش از حد تابلو پرهیز نمایند.

مکان فروشگاه و تحلیل رقبا در تعیین سیاست کلی ساخت تابلو اهمیت خواهد داشت. بعنوان مثال در خيابانی كه بورس فعالیت خاصی شده است و تعداد كسبه فعال در يك حرفه خاص مانند فروشگاه موبايل و خدمات مرتبط به آن در حال فعاليت هستند مضامينی مانند فروش موبايل، خدمات تلفن همراه، فروش خط، تعميرات، لوازم جانبی موبايل به عنوان متن اصلی تابلو پيشنهاد نميشود. بلكه متن اصلی را يك نام خاص با طراحی خاص (لوگو آرم، لوگو فونت) پيشنهاد مي کنیم. درحالی كه همين فروشگاه در خيابانهای ديگری كه بورس آن حرفه نیست پيشنهاد ما برعكس حالت قبلی خواهد بود و باید متن اصلی حتما حاوی آن خدمتی باشد كه بصورت خاص انجام ميدهد و نام يا لوگو در درجه اهميت بعدی قرار می گيرد و بطور کلی كلمه موبايل بايد  در كانون توجه قرار گیرد.

نوع تابلو تبلیغاتی

 بعد از تعیین سیاست کلی نوبت به پیاده سازی آن خواهد رسید. انواع متعددی برای اجرای ایده وجود دارد که اصلی ترین آنها تابلوچلنیوم، تابلو فلکسی و تابلو ال ای دی هست که به همراه برخی دیگر از تابلوها مانند نئون، لایت باکس و دیگر حروف برجسته در صفحه اصلی سایت معرفی شده است.

مقدار هزینه تابلوتبلیغاتی از دیگر موارد مهم برای انتخاب است و اینکه کارفرما چقدر قصد و توانائی برای هزینه دارد. برای کسب اطلاع از قیمت انواع تابلوهای تبلیغاتی و مقایسه آنهادعوت میکنیم اینجا را کلیک کنید.  پر واضح خواهد بود که در صورت توان مالی، هرچه تابلو شکیل تر، به روزتر و جذاب تر باشد تاثیر آن در روند برند سازی بهتر خواهد بود.

بعداز تعیین سیاست کلی به  کارفرمایان توصیه میکنیم برای بقیه موارد از مشاوره تابلو ساز و متخصصین تبلیغات بهرمند شوند. مگر اینکه بخواهند تابلو کاملا مطابق سلیقه خودشان باشد و بازخورد دیگران و خصوصا مخاطبین آنها اهمیتی نداشته باشد!

افراد متخصص در عرصه تبلیغات با آگاهی کامل از انواع تابلوهای تبلیغاتی، شناخت انواع متریالهای موجود در بازار، علم بر تمامی فونتهای تبلیغاتی و آشنائی کامل از رنگهای مناسب این صنعت، می توانند در خلق یک تابلو مناسب و اثر گذار نقش مهمی ایفا کنند. گروه تبلیغاتی رسا کوشیده است  در مطلبی با عنوان تابلو تبلیغاتی و با کمک از تصاویر گلچین شده تابلوهای اجرا شدهبه معرفی انواع آنها بپردازد.

جذب مشتری و بازار هدف نهایی هر کسب و کاری می باشد. طرح گرافیکی خوب علاوه بر معرفی و اطلاع رسانی فعالیت اقتصادی یک مکان میتواند درمطرح کردن و برند سازی آن هم تاثیرگذار باشد و همانطور که می دانید شرکتهای تجاری بزرگ برای برند کردن خود از تبلیغات محیطی زیاد استفاده می کنند.

مهمترین وظیفه تابلو تبلیغاتی، اطلاع رسانی به مخاطب و بازار هدف است بنابراین باید به گونه ای طراحی و اجرا گردد تا اکثریت اقشار جامعه بتوانند به راحتی از ماهیت وجودی آن واحد تجاری یا اداری مطلع شوند. اطلاع رسانی در تبلیغات محیطی از طریق قوای بصری با پیام متنی و تصویر میسر می گردد. با انتخاب کارشناسی شده متن و تصویر می توان جهت داشتن یک تابلو خوب و متناسب با  فضای داخلی و نوع کسب و کار گام مهمی برداشت. برای این انتخاب باید پارامترهایی مانند تعین بازار هدف، مبحث روانی پیام و فرهنگ عمومی مردم را مدنظر قرار داد.

علاوه بر مشورت با  کارشناسان ما در خصوص انتخاب مناسب پیام متنی و تصویر، میتوانید مقاله فونت در تابلو سازی را نیز مطالعه نماید.

رنگ آمیزی از عوامل موثر دیگر در طراحی می باشد. روانشناسی و تاثير رنگها بر مردم و حق انتخاب آنها در صنعت تبليغات مطلب بسیار مهمی است. بعنوان مثال رنگ قرمز در دكوراسيون مغازه های فست فودی زياد استفاده ميشود چراكه اين رنگ در درجه اول موجب جلب توجه و جذب رهگذران ميگردد ودر ثانی بعد از گذشت مدت زمانی اين رنگ  ايجاد تحريك عصبی كرده وباعث ميگردد مشتری به محض تمام شدن خوراكی نسبت به ترك محيط اقدام نمايند و بدین ترتیب فضا برای ديگر مشتريان فراهم می گردد. 

در این بخش بطور خلاصه  عرض میکنیم رنگ پس زمينه و متن اصلی تابلو بهتر است از دو رنگ متضاد باشند. بعنوان مثال بر روی رنگ سورمه ای، رنگ زرد و برروی رنگ قرمز، سفيد و یا برعكس جلوه مناسب و قابل توجهی ايجاد می نمايند.

 جهت اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله a href="/رنگ-در-صنعت-ساخت-تابلو">رگ درصنعت ساخت "ابلو مراجعه نمائید. 

نورپردازی

برای ايجاد توجه خصوصا در شب و اوايل غروب نورپردازی تابلو اهمیت زیادی دارد. نورپردازی در تابلوها را در سه گروه می توان بررسی کرد. گروه اول اساسا بر پايه نور استوار هستند ونور جزء لاينفك تابلو به شمار می رود مانند تابلو روان، ال ای دی ثابت و نئون.  دسته ديگری ازتابلوها هرچند بدون نورپردازی قابل استفاده هستند ولی نور پردازی برای زیبائی و جلب توجه بیشتر سهم زیادی خواهد داشت. برجسته پلاستيك و چلنيوم، فلكسی و لايت باكس در این گروه قرار می گیرند. در نهايت دسته ديگر تابلوها كه نور پردازی درآنها از اهميت كمتری برخورداراست مانند چاپ بنر و تابلو راهنما و بعبارتی تابلوهای خطی می باشند.                             

استفاده از نور و افكت نوری در تابلوهائی كه قابلیت نورپردازی دارند از عناصر اصلی آن به حساب می آيد. چرا كه همانطور که میدانیم هدف اصلی تبلیغات ايجاد توجه و جذب مخاطب عبوری می باشد كه اين امر در تابلوهائی كه در حال چشمك زدن و يا تغيير حالت نورپردازی هستند بيشتر اتفاق مي افتد. يكی از شركتهائی كه فعاليتهای خوبی در اين زمينه داشته، شركت آراتكس می باشد .جهت ديدن نمونه كار های این شرکت می توانيد به آدرس زير مراجعه نمائيد. 

https://www.aparat.com/aratexco/شرکت_اراتکس

بعد و ایجاد حجم

بلد و برجسته کردن در زيبائی هر تبلیغی تاثیر زیادی خواهد داشت همواره متخصصين صنعت تبليغات در اين زمينه مشغول خلاقيت و نوآوری هستند (مانند صنعت چاپ سه بعدی). در حال حاضر حروف برجسته فلز، چلنيوم و پلاستيك دارای بعد هستند و در زیبائی کار آنها تاثیر زیادی دارد. از دیگر موارد استفاده از این خاصیت می توان به فرا برد اشاره کرد که بیشتر در بیلبوردها شاهد آن بوده ایم و به آن بخشی از بیلبورد اطلاق می شود که از چهار چوب کلی آن بیرون زده و در یک کار خلاقانه باعث ایجاد توجه بیشتر مخاطب می گردد. استفاده از ماکت و ساخت نمادین محصول در ابعاد بزرگ توسط مجسمه سازان هنرمند با استفاده از تکنولوژهای روز مانند لیزر و سی ان سی از دیگر موارد برجسته کردن در صنعت تابلو سازی به شمار می رود.

دکوراسیون خارجی

اهمیت زمینه و بک گراند بر کسی پوشیده نیست و می دانیم نمای بیرونی ساختمان و محوطه جلو هر مرکز تجاری علاوه بر اینکه خود عامل موثری برای جلب توجه هست حتما در نمایش بهتر تابلوتبلیغاتی می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشد. 
برای آشنائی با زمینه و بکگراند های مورد استفاده برای تابلوهای تبلیغاتی به مبحث کامپوزیت مراجعه نمائید.
اميدواریم مطالب ذكر شده مورد استفاده شما بازديد كننده عزیز قرار گرفته باشد.