تابلو مغازه و اجزا آن

اهمیت تابلو مغازه از آنجائی مشخص شد که بر اساس تحقیقات علوم اجتماعی، 65 درصد یادگیری مردم از طریق قوای بصری صورت می گیرد. از طرفی مهم ترین بخش اطلاع رسانی در تبلیغات محیطی از طریق چشم و دیدن اتفاق می افتاد بنابراین پیشنهاد ما برای ساخت یک تابلو مغازه خوب این است که در طراحی تبلیغات محیطی خصوصا تابلو مغازه و بیلبوردها تا جائی که امکان پذیر است از تصاویر و المان های خلاقانه، هنری، و حتی طنز بهره مند شوید تا بیشترین تاثیر را در ذهن مخاطب داشته باشد.

در این بخش به پارامترهای بصری که باعث جذابیت بیشتر تابلو تبلیغاتی می شود خواهیم پرداخت.

طراحی غیر متعارف 

اجزا اصلی اغلب تابلوها عبارتند از:

  1. معرفی نوع خدمت
  2.  برند و نام مغازه
  3. تصایر مرتبط با کسب و کار که در یک سطح مستطیل شکل قرار گرفته اند.

حال اگر بتوانیم به هر طریقی دست به طراحی خارج از این چهار چوب بزنیم، آن وقت توانسته ایم تبلیغات محیطی خود را در بین ساختارهای موجود منحصر به فرد نمائیم. هدف نهائی تابلو مغازه باید ایجاد تمایز با رقبا و همسایه ها باشد. به عنوان مثال می توانیم با قرار دادن تنها لوگو مغازه و بدون درج اطلاعات دیگر یک طرح خاص را ایجاد نمائیم.

mcdonald

 عنصر رنگ در تابلو مغازه

برای طراحی خاص استفاده از رنگ آمیزی خاص یکی از مهم ترین عناصر کلیدی تابلو مغازه به شمار می رود. معمولا با استفاده از تعداد رنگ متنوع و طیف وسیع رنگها یا برعکس با تمرکز بر روی تعداد محدودی از رنگها (یک و نهایت سه رنگ) در خاص کردن طرح تابلو می توان بهره برد. در ادامه تصویری از دو کار شلوغ و خلوت از نظر رنگ آمیزی را ملاحظه می نمائید.

color

فونت خاص

بهره گیری از لوگو تایپ و فونت خاص یکی دیگر از پارامترهای اساسی تابلو مغازه به شمار می رود. البته فونت در عین خاص بودن باید قابلیت خوانده شدن را برای عموم مردم را داشته باشد. گاهی دیده شده برای ابداع فونت خاص نه تنها به سمت ناخوانا نویسی بلکه به سمت زشت و بدون تناسب نویسی سوق پیدا کرده است بنابراین پیشنهاد می کنیم برای رسیدن به فونت جذاب از اساتید هنر خط بهره مند شوید تا نکات هنری مانند تناسب ابعاد حروف و یا فاصله بین کلمات را به خوبی رعایت شود.

به عنوان مثال قاعده این است که بین کلمات به اندازه قطر یک نقطه تکی فاصله رعایت شود و در ضمن معمولا ابعاد نقاط در فونت های کامپیوتری کوچک هستند و در صورت بزرگتر کردن تناسب و زیبائی بهتری خواهند داشت.

font

فرابرد

این قابلیت اغلب در بیلبوردها دیده می شود ولی با استفاده از این قاعده در تابلو مغازه می توانید تابلو خود را از همسایه ها و رقبای خود متمایزتر نمائید. فرابرد به آن بخش از تابلو اطلاق می شود که از چهار چوب کلی تابلو خارج می گردد. فرابردها گاها از ماکت بزرگ شده محصول و یا خروج تصویری از تابلو اتفاق می افتد.

 

farabord1

 

farabord2

بک گراند تابلو

یکی از اجزای تابلو مغازه، زمینه و بک گراند آن می باشد و برای خاص جلوه دادن تابلو می توان از آن بهره برد. شکل هندسی زمینه اغلب تابلوها به صورت مستطیل می باشد حال اگر ما از شکل هندسی متفاوتی مانند دایره و لوزی استفاه کنیم گامی در ایجاد جلب توجه مخاطب برداشته ایم. استفاده از نورپردازی زمینه از دیگر عوامل ایجاد جذابیت در تابلو مغازه به شمار می رود.

back

نصب تابلو مغازه

مکان نصب و ابعاد تابلو از تاثیرگذارترین پارامترها خواهد بود. در خیابان های پر تردد و گاها شلوغ و پر ازدحام برای اینکه تابلو مغازه دیده شود باید همه زوایای موجود را بررسی کرد تا بهترین مکان را پیدا نمائید. از نظر ارتفاع محل نصب برای اینکه تابلو دیده شود ارتفاعی مابین 1 تا 2.5 متر از سطح زمین می باشد. البته این دستورالعمل در خیابانهای عریض مانند اتوبانها که وسعت دید مخاطب بیشتر است تا 5 الی 6 متر از سطح زمین هم می رسد.

متن تابلو مغازه

متن اصلی تابلو یا شعار تبلیغاتی و یا معرفی محصول باید کوتاه و معجز باشد. گفته می شود در تابلوهای بزرگ مانند بیلبوردها نباید جمله ها بیشتر از شش الی هفت کلمه داشته باشد تا بهترین تاثیرگذاری در ذهن مخاطب را ایجاد کند با این تفاسیر برای ابعاد کوچک تابلو مغازه لازم است که متن اصلی معجز و کوتاه باشد.