بررسی تبلیغات از نگاه گروه تبلیغاتی رسا
مشاغل و تبلیغات را می توان به دو دسته کلی مشاغل کوچک محلی و مشاغل بزرگ تقسيم نمود. در این مقاله سعی بر آن خواهيم داشت که عوامل موثر در تبلیغات را متناسب با وسعت و بزرگی حرفه بررسی نمائیم.
تبلیغات کسب و کارهای بزرگ
موضوع تبليغات در کسب و کارهای بزرگ خيلی پيچيده تر خواهد بود و برای داشتن تبليغات موثر باید یک تيم حرفه ای و با دانش روز و با مدیریت توانمند، مسئوليت این کار را به عهده بگيرند. ما در این مقاله فقط به صورت اختصار به انجام وظایفی که یک تيم تبليغاتی باید انجام بدهند، تا نتيجه مطلوب حاصل شود؛ خواهيم پرداخت.
گام اول شناسائی مخاطبان هدف و تحقیق و بررسی در مورد اینکه خدمت و یا محصول ما برای کدام یک از اقشار جامعه کاربردی خواهد بود تا بدین وسيله بازار هدف را مشخص و معلوم نمائيم.
تعيين جایگاه فعلی محصول از دیدگاه مخاطب:
در این قسمت تيم تبليغات باید استراتژی خود را معلوم ومشخص نماید و با تحقيق و بررسی دریابند که خدمت یا محصول قابل ارائه در بين مخاطبان هدف در چه مرحله ای قرار دارند (بی اطلاعی کامل از محصول، شناخت نسبی، تمایل نسبی، متقاعد برای خرید، یا مشتری وفادار؟) و پی بردن به طرفی نگرش و هدف ارائه دهندگان خدمت یا محصول و کسب اطلاعات از اینکه هدفشان از تبليغ چيست ( صرفا اطلاع رسانی، اطلاع رسانی وایجاد ترغيب یا صرفا جهت یاد آوری بين مشتریهای سابق و یا اینکه به دنبال بازدهی در مدت کوتاه یا طولانی هستند؟).
برنامه ریزی مالی و تعیین بودجه:
برنامه ریزی مالی و تعيين بودجه نکته ای است که در این بخش اهميت خواهد داشت. بودجه تبیغات باید متناسب با هدف و آنچه نياز است در نظر گرفت تا به نتيجه مطلوب برسیم. تعيین بوجه با معيارهائی از قبیل توان و استطاعت مالی یا درصدی از فروش و یا سنجش مقدار هزینه رقبا، کار اشتباهی خواهد بود. تعيين مقدار بودجه که از حد تعادل خارج نگردد حتما نياز به کار تخصصی خواهد داشت.
انتخاب رسانه مناسب
بعد از تعيین بودجه وشناسائی بازار هدف و تعين جایگاه و نگرش شرکت تبلیغ دهنده نوبت انتخاب بهترین رسانه خواهد بود. حال با استفاده ازپارامترهای جمع آوری شده بهترین روش تبلیغاتی را برای رساندن پيام خود انتخاب می نمائيم. انتخاب رسانه خود مقوله تخصصی است. بيشتر مواقع برای گرفتن نتيجه مناسب باید ترکيبی از این رسانه ها با تکرار دفعات فراوان را به کار گرفت تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.
رسانه های تبلیغاتی
تابلو سازی یکی از شاخه های تبلیغات محیطی بشمار می رود و ما در این بخش علاوره بر رسانه محیطی سه رسانه چاپی، رسانه مجازی و رسانه پخشی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده ایم تا شناخت بهتری نسبت به کارایی انواع رسانه ها خصوصا رسانه محیطی پیدا کنیم.
وسعت دنیا و شتاب در گسترش آن باعث شده تا جهت معرفی خدمات و محصولات خود نیاز به صنعت تبلیغات داشته باشیم. نگاه اجمالی بر صنعت و ابزارهای تبلیغات نموده ایم تا بهترین گزینه را متناسب با کسب و کار جستجو و شناسائی کنیم.
بررسی انواع رسانه ها
رسانه های چاپی
مطبوعات که شامل روزنامه ،انواع مجله تخصصی یا زرد و آگهی نامه و حتی کتاب و کتابچه می باشد.اوراق تبلیغاتی که شامل تراکت، کارت ویزیت، کاتالوگ و بروشورهست. از رسانه های چاپی ميتوان به چاپ بر روی هدایای تبليغاتی و همچنین چاپ در صنعت بسته بندی اشاره کرد.
تفاوت کاتالوگ و بروشور
در ایران معمولا به اشتباه آن دسته از کتابچه های راهنمائی که کاغذهای آن از جنس مرغوب و ضخيم تری هستند و همچنين دارای کيفيت چاپ بهتری هستند را کاتالوگ و آن دسته از کتابچه هائی که از چاپ و کاغذ با کيفيت پائين تری برخوردارند را بدون توجه به مطالب مندرج در آن بروشور مي خوانند. در حالی که بروشور راهنمائی های تخصصی با رعایت نکات فنی به همراه مطالب علمی آورده ميشود ولی در کاتالوگ به ليست کلی خدمات و محصولات اشاره مي کند.
از رسانه های چاپی ميتوان به چاپ بر روی هدایای تبليغاتی و همچنین چاپ در صنعت بسته بندی اشاره کرد.
رسانه محيطی
رسانه های محيطی شامل بيلبورد (تابلوهای بزرگ که از فواصل دور قابلیت دیده شدن دارند)، تی برد (ابعاد کوچکتری نسبت به بیلبوردها دارند و عموما تک پایه اجرا می شوند) لمپست (شبیه پرچم و بر پایه چراغهای خیابان نصب می گردد، استند (تابلوهائی به مراتب کوچکتر از تی برد که در محل عبور عابرین پیاده مانند ایستگاههای مترو و اتوبوس نصب می شود) و انواع تابلوهای تبليغاتی.
پوسترهای تبلیغاتی هرچند رسانه چاپی محسوب می شوند اما بدلیل بزرگی ابعاد و نصب آنها در اماکن عمومی به گونه ای تبلیغات محیطی نیز می باشند. (جهت آشنائی بیشتر به مبحث بیلبورد تبلیغاتی در اصفهان مراجعه نمائید).
رسانه پخشی
رسانه های پخشی یا همان رادیو و تلویزیون که از پر مخاطب ترین رسانه ها بحساب می آید و برای خدمات و محصولاتی که عموم مردم با آن سر و کار دارند بسيار مناسب خواهد بود. البته در زمان پخش برنامه های تخصصی می توان تبلیغات تخصصی را با بازخورد مناسب تجربه کرد.
رسانه مجازی
رسانه های مجازی که شامل وب سایت، وبلاگ و شبکه های پیام رسان اجتماعی و در کل دنيای مجازی هستند (ارسال پيامک نيز در همين گروه بشمار می آید که البته برای کسب و کارهای بزرگ معمولا از آن استفاه ای نميشود).
طراحی پيام:
بعد ازانتخاب رسانه نوبت به طراحی پیام تبلیغاتی می رسد. شاید این طور به نظر برسد که طراحی پيام تبلیغاتی کار صرفا هنری می باشد که با آميزه ای از هنرهای همچون صدا، تصویر، گرافيک و ادبيات و با نوآوری و خلاقيت ساخته و توليد می شود و به وسیله این اثر هنری مشتری را مجذوب محصول و خدماتمان می نمائيم. این پندار درست خواهد بود زمانی که این عوامل هنری در زیر سایه علومی همچون روانشناسی، جامعه شناسی وآمارقرار گیرد.
هرچند مخاطب فقط با بخش هنری پیام مواجه مي شود ولی دانش تبليغات درموفقيت یک آگهی، نقش مهمی خواهد داشت. به عنوان مثال برای یک شرکت نو بنياد مهمترین کار برند سازی آن خواهد بود و برای این امر انتخاب نام گویا، ملموس و ماندگار الویت خواهد داشت. در گام دوم داشتن لوگو و نشان تجاری اهميت پيدا مي کند و بعد از این دومهم، تبليغات بر اساس این دو (نام و نشان تجاری) و به صورت تکرار فراوان اهميت بيشتری دارد تا اینکه ما بخواهيم به کيفيت، قيمت و عوامل مثبت دیگر آن بپردازیم. برهمين اصل یکی از ترفندهای تبلیغاتی، تکرار نام و نشان تجاری به صورت سرود و تکرار فراوان می باشد.
تولید پيام مناسب گاه به صورت جدی و گاه با نگاه طنزآميز و گاهی با ایجاد هيجانات و عواطفی همچون ترس ازعدم استفاده محصول یا خدمت خواهد بود. ازدیگرمواردی که باید در نظر گرفت این است که پيام را به طورمستقيم وبدون پيچيدگی بيان کنيم تاثیر بیشتر دارد یا به صورت تلویحی و کنایه آميز بهتر خواهد بود و یا اینکه پيام اصلی در ابتدای تبليغ یا در انتهای آن آورده شود تاثیر بیشتری بر مخاطب دارد.
جمع آوری بازخوردها:
آخرین گام بررسی باز خورد آگهی و تبليغات خواهد بود تا متناسب با بازخورد آن برای تبليغات آتی برنامه ریزی نمود. در برخی از موارد قبل از انجام تبليغات گسترده ابتدا آگهی خود را در ابعاد محدود انجام ميدهند تا با بررسی بازخورد، کمبود و نواقص آن را برای توليد و پخش گسترده برطرف نمایند.
تبلیغات گروه کسب و کارهای کوچک
پارامترهای مهم این گروه را به صورت تیتروار و بدون توضیحات اضافه ذکر می گردد.
1) انتخاب نام تجاری گویا و معرف نوع خدمت و محصول قابل ارائه
2) دیزاین و طراحی دکوراسيون داخلی و بيرونی مکان کسب و کار مواردی مانند چيدمان تجهيزات و محصولات رنگ بندی و دکور داخلی و تابلو سردرب .
3) معرفی امتيازات و مزایای خدمات و محصولات از طریق تراکت و یا پیامک
4) ارائه و اعلام قيمت رقابتی و مناسب
5) صداقت و تعهد در کار (خوش قول بودن) و داشتن روابط عمومی و اجتماعی مناسب برای این گروه از کسب و کارها امتياز مهمی بشمار می آید
در صورتی که در طراحی تمام موارد تبلیغاتی خود تم رنگ یکسانی موافق با دکوراسيون مکان ارائه خدمت و محصول داشته باشیم این یکنواختی و اتحاد نمایش استحکام کاری شما خواهد بود. روش ارائه محصول و خدمت و برخورد و پوشش پرسنل و بسته بندی جهت حمل محصول از اهميت زیادی بر خوردار هست. در مواردی که خدمتی ارائه ميگردد پوشش و حسن برخورد پرسنل ارائه دهنده خدمت خيلی اهميت خواهد داشت و در مواردی که محصولی ارائه ميگردد نوع بسته بندی (زیبائی در طرح و اصطحکام) اهميت بيشتری خواهد داشت.استفاده از اینترنت و دنيای مجازی، داشتن وبلاگ ، وب سایت و فعاليت در گروها و پيام رسان های اجتماعی از موارد تبليغات در دنيای امروز به حساب می آید.
توضيح: دسته دیگری را هم مابين این دو گروه ميتوان در نظر گرفت که برای نيازهای تبليغاتی آنها ترکيبی از دو گروه قبل را ميتوان بکار برد