طراحی لوگو

 

 طراحی لوگو در اصفهان

بررسی لوگو در تبلیغات

معمولا انتخاب لوگو و حتی رنگ سازمانی یکی از دقدقه های مشاغل، شرکتها و کارخانه های تازه تاسیس وحتی قدیمی است که به دنبال ایجاد تحول و نو آوری هستند. بطور حتم داشتن لوگوئی که در عین سادگی دارای مفهوم باشد می تواند در ایجاد جلب توجه و فراهم آوردن اعتبار میان مخاطبین نقش مهمی داشته باشد. به همین دلیل عموما در تبلیغات محیطی سعی می شود تا لوگو و نشان تجاری افراد و شرکتها نقش محوری در طرح آنها داشته باشد.

 

برای آشنائی بيشتر با انواع لوگوها بر آن هستيم تا لوگوها را درسه گروه دسته بندی کنيم و با آوردن مثال به تشریح آنها بپردازیم.

الف) لوگو تایپ یا لوگو فونت 

اغلب شرکتهای مواد غذائی از این دسته از لوگوها استفاده کرده اند و نام برند را بصورت خاص به تحریر در آورده اند مانند لوگوهای چی توز،زمزم،لينا که منحصرا متمرکز بر نام برند با رسم الخط خاص هستند.

 لوگو تایپ

در برخی دیگر هرچند تمرکز بر رسم الخط(لوگوتایپ) نام برند معطوف هست ولی از اشکال هندسی نيز بهره برده اند مانند ميهن، یک ویک،مينو

لوگو فونت

ب) لوگو سازمانی

اینگونه لوگو از اشکال هندسی ، انتزاعی ، سمبليک وشماتيک با مفاهيم مرتبط با ارگان سفارش دهند لوگو خلق اثز ميگردند. اغلب برندهای خودرو از این قاعده استفاده نموده اند در برندهای خودرو هرجند برخی از لوگوها با متن نوشته برند بصورت لوگوتایپ استفاده شده اما همانگونه که مشهود هست بيشتر تمرکز بر روی نوشته ها نبوده و تمرکز اصلی بر طرحهای سمبليک و شماتيک استوار هستند. در ادامه به تشریح برخی از لوگوها خواهيم پرداخت

بنز

تحلیل لوگو

این ستاره سه پر به زعم توليد کننده مفهوم و نمادی برای تسلط بر سه وجه دریا ، آسمان و زمين را تداعی می نماید

سيتروئن

تحلیل لوگو

هرچند ميتوان این علامت را بعنوان حرکت به بالا و رشد تعبير کرد ولی از آنجا که در ابتدای امر این شرکت در توليد چرخ دنده فعاليت ميکرده این نماد را بعنوان دندانه های چرخ دنده مورد استفاده قرارداده است.

رنو

تحلیل لوگو

نمادی از الماس

هيوندا

تحلیل لوگو

علاوه برتداعی حرف اول برند(H ) نمادی از دو انسان یعنی کارخانه و مشتری است که به یکدیگر دست مشارکت داده اند را هم نمایش ميدهد.

سایپا

تحلیل لوگو

اين آرم به زعم طراح (آقای ابراهيم حقيقی) صفاتي چون بالندگي و توسعه را القا ميكند نکته: برای روشن شدن بهتر معانی طرحهای انتزاعی ،سمبليک و یا شماتيک به مرور چند نکته می پردازیم 1(در لوگوهای بانکی با توجه به اینکه مهمترین پارامتر بانک مقوله پول می باشد در لوگوها سعی بر استفاده کردن از سکه زیاد دیده ميشود و نماد سکه در آنها دایره ها می باشند.بنابراین ميتوان گفت دایره طرح انتزاعی ، شماتيک یا سمبليک سکه بحساب آمده 2 (طراحی لوگو متناسب با ارگان سفارش دهنده ميتواند در محدود جغرافی استانی ، کشوری و یا بين المللی باشد .در طرحهای بين المللی برای نماد دنيا و جهان از کره زمين و حتی خلاصه ترشده از اشکال دایره و بيضی استفاده ميکنند.بعبارتی تصویر دایره طرح شماتيک و انتزاعی از زمين خواهد بود که برای معرفی ازگان بين تامللی استفاده شده3(بعنوان آخرین مثال شرکتهای هواپيمائی از آن رو که با مقوله پرواز سر و کار دارند از نمادهای بال و پرنده زیاد استفاده ميکنند

تحلیل لوگو

 

ج) لوگو ترکیبی

ترکيبی از دو مورد بالا این گروه بر هر دو جنبه لوگوتایپ و لوگو سازمانی به یک اندازه اهميت ميدهد.برای این گروه آرم و لوگو اغلب بانکها و شرکتهای بيمه را ميتوان مثال زد که علاوه بر لوگوسازمانی از لوگو تایپ برند خود غافل نبوده اند. برای روشن شدن حق مطلب در ادامه توجه شما رابه نمونه های زیر جلب می نمائيم.

تحلیل لوگو

 

تحلیل لوگو



 در ادامه برای یافتن ایده های مناسب با کسب و کار خود چند سایت خوب را معرفی کرده و روش استفاده و یافتن ایده خلاقانه در این سایتها را مرور میکنیم.

یکی از کاربردی ترین آمها سایت گرافیک اسپرینگز می باشد. بعد از ورود به این سایت با صفحه ای به شکل زیر مواجه خواهید شد. که در تصویر زیر سعی شده مراحل طراحی و رسیدن به ایده ها را معرفی کنیم.

 amozesh1

 سایت دیگر در این خصوص دیزیگن ماتیک است و همانطور که در تصویر زیر مشاهد می کنید در سه مرحله (step) می توانید به ایده های مختلفی دسترسی پیدا کرد.

amozesh2

گام و مرحله اول انتخاب گزینه لوگو یا کارت ویزیت است.

مرحله دوم تعین نام تجاری (برند) نی باشد.

گام و مرحله سوم که مهمترین بخش آن بشمار می رود. ابتدا منو کشوئی را باز کنیم و در لیست پیش رو و بین اسامی مشاغل مختلف نزدیکترین آن را برای خود انتخاب و با کلیک بر روی آن با تصاویر و به عبارتی ایده های متناسب با حرفه خود دست پیدا می کنیم. 

آخرین سایت معرفی شده در این بخش لوگو فکتوری وب است. از طریق ویدئو مندرج در خود سایت می توانید روند طراحی با آنرا فرابگیرید. مهمترین امتیازاین وب نسبت به دو تای معرفی شده دیگر این است که می توانید به رایگان طرح ایجاد شده را دانلود نمائید.

سخن آخر: 

تابلو تبلیغاتی به برند شدن یک مکان کمک می کند عملکرد آن مشابه عملکرد برچسب و تبلیغات روی  محصولات مواد غذایی برای معرفی آنها می باشد.

استفاده از علائم ، آرم ها و گرافیک می تواند تقویت کننده و معرفی کسب و کار شما باشد و عاملی موثر برای آگاه سازی بیشتر مصرف کنندگان از خدمات و محصولات شما را فراهم آورد.

همراه داشتن یک تصویر تجاری ثابت برای طراحی تابلو تبلیغاتی، کارت ویزیت و سایر موارد تبلیغاتی به رشد و ادامه حیات برند شما در تجارت  کمک خواهد کرد.

دو نمونه و شرکت خاص که این واقعیت را اثبات می کنند کوکا کولا و استارباکس هستند. چراکه  آنها یک طرح با آرم و متن را در هر کاری که انجام می دادند ارائه کردند و با این کار تصویری برای شرکت خود در ذهن عموم مردم جهان پیاده سازی کرداند.