تابلو مغازه و اجزا آن

اهمیت تابلو مغازه از آنجائی مشخص که بر اساس تحقیقات علوم اجتماعی، 65 درصد یادگیری مردم از طریق قوای بصری صورت می گیرد. از طرفی مهمترین بخش اطلاع رسانی در تبلیغات محیطی از طریق چشم و دیدن اتفاق می پذیرد بنابراین پیشنهاد ما برای ساخت یک تابلو مغازه خوب این است که در طراحی تبلیغات محیطی خصوصا تابلو مغازه و بیلبوردها تا جائی که امکان پذیر است از تصاویر و المان های خلاقانه، هنری، و حتی طنز بهرمند شوید تا بیشترین تاثیر را در ذهن مخاطب داشته باشد.

در این بخش به پارامترهای بصری که باعث جذابیت بیشتر تابلو تبلیغاتی میشود خواهبم پرداخت.

طراحی غیر متعارف

اجزا اصلی اغلب تابلوها عبارتند از معرفی نوع خدمت، برند و اسم مغازه و نهایتا تصاویری مرتبط با کسب و کار که در یک سطح مستطیل شکل قرار گرفته اند. حال اگر بتوانیم به هر طریقی دست به طراحی خارج از این چهار چوب بزنیم، آن وقت توانسته ایم تبلیغات محیطی خود را در بین ساختارهای موجود منحصر بفرد نمائیم. هدف غائئی تابلو مغازه باید ایجاد تمایز با رقبا و همسایه ها باشد. بعنوان مثال می توانیم با قرار دادن تنها لوگو مغازه و بدون درج اطلاعات دیگر یک طرح خاص را ایجاد نمائیم.

mcdonald

 عنصر رنگ در تابلو مغازه

برای طراحی خاص استفاده از رنگ آمیزی خاص یکی از مهمترین عناصر کلیدی تابلو مغازه بشمار می رود. معمولا با استفاده از تعداد رنگ متنوع و طیف وسیع رنگها یا برعکس با تمرکز بر روی تعداد محدودی از رنگها (یک و نهایت سه رنگ) در خاص کردن طرح تابلو می توان بهر برند. در ادامه تصویری از دو کار شلوغ و خلوت از نظر رنگ آمیزی را ملاحظه می کنید.

color

فونت خاص

بهره گبری از لوگو تایپ و فونت خاص یکی دیگر از پارامترهای اساسی تابلو مغازه بشمار می رود. البته فونت در عین خاص بودن باید قابلیت خوانده شدن را برای عموم مردم را داشته باشد. گاهی دیده شده برای ابدا فونت خاص نه تنها به سمت ناخوانا نویسی بلکه به سمت زشت و بدون تناسب نویسی سوق پیدا کرده است بنابراین پیشنهاد می کنیم برای رسیدن به فونت جذاب از اساتید هنر خط بهرمند شوید تا نکات هنری مانند تناسب ابعاد حروف و یا فاصله بین کلمات را بخوبی رعایت شود.

بعنوان مثال قاعده این است که بین کلمات به اندازه قطر یک نقطه تکی فاصله رعایت شود و در ضمن معمولا ابعاد نقاط در فونت های کامپیوتری کوچک هستند و در صورت یزرگتر کردن تناسب و زیبائی بهتری خواهند داشت.

font

فرابرد

این قابلیت اغلب در بیلبوردها دیده میشود ولی با استفاده از این قاعده در تابلو مغازه می توانید تابلو خود را از همسایه ها و رقبای خود متمایزتر نمائید. فرابرد به آن بخش از تابلو اطلاق میشود که از چهار چوب کلی تابلو خارج می گردد. فرابردها گاها از ماکت بزرگ شده محصول و یا خروج تصویری از تابلو اتفاق می افتد.

 

farabord1

 

farabord2

بکگراند تابلو

یکی از اجزای تابلو مغازه، زمینه و بکگراند آن می باشد و برای خاص جلوه دادن تابلو می توان از آن بهره برد. شکل هندسی زمینه اغلب تابلوها بصورت مستطیل می باشد حال اگر ما از شکل هندسی متفاوتی مانند دایره و لوزی استفاه کنیم گامی در ایجاد جلب توجه مخاطب برداشته ایم. استفاده از نورپردازی زمینه از دیگر عوامل ایجاد جذابیت در تابلو مغازه به شمار می رود.

back

نصب تابلو مغازه

مکان نصب و ابعاد تابلو از تاثیرگذارترین پارامترها خواهد بود. در خیابان های پر تردد و گاها شلوغ و پر ازدحام برای اینکه تابلو مغازه دیده شود باید همه زوایای موجود را بررسی کرد تا بهترین مکان را پیدا نمائید. از نظر ارتفاع محل نصب برای اینکه تابلو  دیده شود ارتفاعی مابین یک تا 2.5 متر از سطح زمین می باشد. البته این دستور العمل در خیابانهای عریض مانند اتوبانها که وسعت دید مخاطب بیشتر است تا 5 الی 6 متر از سطح زمین هم می رسد.

متن تابلو مغازه

متن اصلی تابلو یا شعار تبلیغاتی و یا معرفی محصول باید کوتاه و معجز باشد. گفته می شود در تابلوهای بزرگ مانند بیلبوردها نباید جمله ها بیشتر از شش الی هفت کلمه داشته باشد تا بهترین تاثیرگذاری در ذهن مخاطب را ایجاد کند با این تفاسیر برای ابعاد کوچک تابلو مغازه لازم است که متن اصلی معجز و کوتاه باشد.

 

نظرات (0)

نظر ارسال شده‌ی جدیدی وجود ندارد

دیدگاه خود را بیان کنید

  1. ارسال دیدگاه بعنوان یک مهمان - ثبت نام کنید و یا وارد حساب خود شوید.
پیوست ها (0 / 3)
اشتراک‌گذاری موقعیت مکانی شما