فونت تابلو 

 در اين مقاله سعي بر آن دارم تا از ديدگاه يك سازنده تابلوهاي تبليغاتي در مورد فونتها  و نرم افزار هاي كاربردي آن  تجربياتی را  بيان نمايم.

تنوع زياد فونتها و همچنين تفاوت سليقه ها مي تواند انتخاب يك فونت مناسب برای تابلو مغازه و یا فروشگاه را براي ما دشوار سازد بنابراين در اولين گام بايد چند پرسش را پاسخ دهيم تا مسير انتخاب فونت كمي هموارتر باشد.ابتدا بايد هدف و كاربرد متن خود را مشخص نمائيم.آيا ميخواهيم از اين نوشته در سربرگ اوراق ياداشت، فاكتور و بطور كلي اوراق اداري استفاده نمائيم و يا براي طراحي تراكت و پوسترهاي تبليغاتي کاربرد خواهد داشت ويا آنچه در اين مقاله مورد نظر ماست يعني تابلو های تبليغاتي .در صورتي كه نيت ما فونت تابلو باشد يكي از مهمترين پارامترها عرض قلم فونت خواهد بود(منظور از عرض قلم ضخامت یا گوشت نوشته می باشد در مواردی که بخاطر نوع فونت عرض قلم یکنواخت نیست بیشترین ضخامت را  عرض قلم مي گويند)در تصوير زير عرض قلم با حرف انگليسي L نمايش داده شده.

عرض قلم فونت

بطور كلي مهمترین پارامتر برای انتخاب فونت تابلو  عرض قلم مناسب آن خواهد بود.  

فونتهاي صنعت تابلو سازی را ميتوان در سه گروه كلي تقسیم کرد

1)فونتهاي كلاسيك كه عبارتند از تيتر(به جرات ميتوان گفت در بيشتر از 60 درصد تابلوها به كار برده شده)وفونتهاي ضخيم ديگر  عبارتند از فرناز، جديد، اصفهان، مرواريد، كودك ، سينا ، ترافيك و يكان بلد(از سري فونتهاي B) ، سمت(از سري فونتهاي مريم) اشاره کرد.

2)فونتهاي هنري كه مهمترين و پركاربردترين آنها فونتهاي نستعليق و نستعليق شكسته بحساب مي آيند. از ديگر فونتهاي هنري ميتوان از فونتهاي نسخ ، ثلث ، معلي و ريحان نام برد كه همگي در نرم افزار مير عماد موجود است.

3) گروه سوم فونت تابلو ، فونتهاي فانتزي مي باشند كه اسامي زيادي را ميتوان در اين گروه نامبرد ولي مهترين آنها عبارتند از اوجان، كلاسيك، وحيد ، پوستر، كريو .

نكته: براي دوستان تازه كاري كه تمايل دارند در مورد فونت در طراحي تراكت و اوراق اداري بدانند اسامي پر كاربردترن آنها عبارتند از: زر ، رويا ، ترافيك (از سري فونتهاي B)

در تصوير زير کلمات (مشاور املاك) را در قالب اين  سه گروه ملاحظه مي نمائيد.

انواع فونتهای کاربردی در تابلو سازی

  از موارد ديگري كه قبل از طراحي فونت تابلو بايد در مورد آن تحقيق نمائيم اين است كه زيبائي و خاص بودن فونت تابلو براي ما اهميت دارد يا خوانا بودن آن؟

 معمولا هنرمندان خطاط با تسلط وعلم بر  تمامي فونتهاي ذكر شده و تلفيق آنها و با نگاه لطيف و هنري خود اقدام به طراحي حروف دكوراتيو يا همان لوگو فونت مي نمايند و در صورتی که تمایل داشته باشید فونت خاص برای تابلو انتخاب نمائید لازم هست تا یک طراح هنرمند بصورت دستی یا با کمک نرم افزار برای کار شما بصورت اختصاصی اتود زده و طرحی متناسب با سلیقه شما خلق کند.

نكته: تفاوت بين لوگو و لوگو فونت در اين است كه درطراحي لوگو فونت از حروف و رسم الخطهاي گوناگون و تلفيق آنها بهمراه  تجربيات و نگاه هنري  طراح قلم زده ميشود ولي در طراحي لوگو علاوه بر تجربه و نگاه هنري  از علائم  و اشكال هندسي و تصاوير انتزاعي و گاها حروف انگليسي و علائم اختصاري نيز استفاده ميگردد.

در ادامه به بررسی سلیقه های مختلف برای المانهای مکتوب بر روی تابلو خواهیم پرداخت.گروهی  فعاليت اقتصادي و معرفي كسب و كار برايشان اهميت دارد و گروهی دیگر نام مكان و فروشگاه و گروهی در كل برند فعاليتشان براي آنها الويت بيشتري دارد.براي روشن شدن موضوع فعاليت خودمان را  مثال ميزنم.

فعاليت ما ساخت تابلوهاي تبليغاتي است و برند و نام ما رسا گرافيك. 

حال در صورتي كه براي ما نوع فعاليت كه همان تابلو سازي است اهميت بيشتري داشته باشد تابلو ما نزديك به طرح زير خواهد بود

طرح تابلو با تمرکز بر نوع خدمت قابل ارائه

و در صورتي كه اولويت ما نام و برند ما باشد طرح تابلو ما نزديك به طرح زير خواهد شد

طرح تابلو با تمرکز بر روی برند

و در صورتي كه اهميت براي ما خاص جلوه دادن و هنري كردن تابلو و بطور خلاصه ارائه كار خاص باشد تنها از لوگو يا حروف دكوراتيو در تابلو بهره میبریم كه شبيه طرحهاي زير خواهد بود

طرح تابلو با تمرکز بر روی لوگو

و در نهايت كار تركيبي خمی باشد كه در اين صورت تمركز خاصي به هيچ يك از پارامترهاي گفته شده معطوف نيست و تابلو نزديك به طرح زير ميگردد

طرح ترکیبی از نام ،نوع خدمت و لوگو

 لازم به ذكر است در طرحهاي فوق فقط توجه ما بر روي معرفي فونت و نقش آن در تابلو بوده و پارامترهاي ديگر از جمله رنگ آميزي ، نوع مصالح ، ونكات فنی ديگر را در نظر نگرفته ايم

طراحی آنلاین

 

با کلیک بر روی تصویر فوق به محیط طراحی آنلاین برای طراحی لوگو ، کارت ویزیت و تابلوهای تبلیغاتی هدایت میشوید