در اين مقاله سعي بر آن دارم تا از ديدگاه يك سازنده تابلوهاي تبليغاتي (ونه يك هنرمند ويا گرافيست)در مورد فونتها و حتي منابع تهيه و نرم افزار هاي كاربردي آن  تجربيات خود را در اين مقاله بيان نمايم.

تنوع زياد فونتها و همچنين تفاوت سليقه ها مي تواند انتخاب يك فونت مناسب را براي ما دشوار سازد بنابراين در اولين گام بايد چند پرسش را پاسخ دهيم تا مسير انتخاب فونت كمي هموارتر باشد.ابتدا بايد هدف و كاربرد متن و نوشته خود را مشخص نمائيم.آيا ميخواهيم از اين نوشته در سربرگ اوراق ياداشت، فاكتور و بطور كلي اوراق اداري استفاده نمائيم و يا براي طراحي تراكت و پوسترهاي تبليغاتي مورد استفاده خواهد داشت ويا آنچه در اين مقاله مورد نظر ماست يعني تابلو تبليغاتي مورد استفاده قرار ميگيرد.در صورتي كه نيت ما استفاده از نوشته در تابلو باشد يكي از مهمترين پارامترها عرض قلم نوشته خواهد بود(در نوشته هائي كه بخاطر نوع فونت عرضهاي مختلفي وجود دارد كلفت ترين قسمت را عرض قلم مي گويند)در تصوير زير عرض قلم با حرف انگليسي L نمايش داده شده.

بطور كلي فونتهاي مورد استفاده در تابلو سازي در درجه اول بايد عرض قلم مناسب داشته باشد.

font1  

فونتهاي مورد استفاده را ميتوان در سه گروه كلي بحساب آورد كه عبارتند از:

1)فونتهاي كلاسيك كه عبارتند از تيتر(به جرات ميتوان گفت در بيشتر از 60 درصد تابلوها به كار برده شده)وفونتهاي ضخيم ديگر اين دسته عبارتند از فرناز، جديد، اصفهان، مرواريد، كودك ، سينا ونهايت ترافيك و يكان بلد(از سري فونتهاي B) ، سمت(از سري فونتهاي مريم).

2)فونتهاي هنري كه مهمترين و پركاربردترين آنها فونتهاي نستعليق و نستعليق شكسته بحساب مي آيند از  كه نرم افزار ميرعماد و مريم ميتوان استفاده نموداز ديگر فونتهاي هنري ميتوان از فونتهاي نسخ ، ثلث ، معلي و ريحان نام برد كه همگي در نرم افزار مير عماد موجود مي باشد.

3) گروه سوم فونتهاي فانتزي مي باشند كه اسامي زيادي را ميتوان در اين گروه نامبرد ولي مهترين آنها عبارتند از اوجان، كلاسيك، وحيد ، پوستر، كريو نامبرد نكته: براي دوستان تازه كاري كه تمايل دارند در مورد فونتهاي مورد استفاده در طراحي تراكت و اوراق اداري بدانند اسامي پر كاربردترن آنها عبارتند از: زر ، رويا ، ترافيك (از سري فونتهاي B)

در تصوير زير نوشته (مشاور املاك) در قالب اين  سه گروه را ملاحظه مي نمائيد.

font

نكته: معمولا هنرمندان خطاط با تسلط وعلم بر  تمامي فونتهاي ذكر شده و تلفيق آنها و با نگاه لطيف و هنري خود اقدام به طراحي حروف دكوراتيو يا همان لوگو فونت مي نمايند. تفاوت بين لوگو و لوگو فونت در اين است كه درطراحي لوگو فونت از حروف و رسم الخطهاي گوناگون و تلفيق آنها بهمراه  تجربيات و نگاه هنري  طراح قلم زده ميشود ولي در طراحي لوگو علاوه بر تجربه و نگاه هنري  از علائم  و اشكال هندسي و تصلوير انتزاعي و گاها حروف انگليسي و علائم اختصاري نيز استفاده ميگردد.

از موارد ديگري كه قبل از طراحي نوشته تابلو بايد در مورد آن تفحص و تحقيق نمائيم اين است كه زيبائي و كلاسيك بودن فونت براي ما اهميت دارد يا خوانا بودن آن؟

در اين بخش سليقه و اهداف صاحبان تابلو به دو دسته كلي تقسيم ميشود.گروه اول معرفي فعاليت اقتصادي ، تجاري و معرفي كسب و كار برايشان اهميت دارد و گروه دوم نام مكان و فروشگاه و در كل برند فعاليتشان براي آنها الويت بيشتري دارد.براي روشن شدن موضوع فعاليت خودمان را مثال ميزنم.

فعاليت ما ساخت تابلوهاي تبليغاتي است و برند و نام ما رسا گرافيك. لوگو و لوگو فونت(حروف دكوراتيو) ما در تصاوير زير مشاهد خواهيد كرد.

حال در صورتي كه براي ما نوع فعاليت كه همان تابلو سازي است اهميت بيشتري داشته باشد تابلو ما نزديك به طرح زير خواهد بود

font2

و در صورتي كه اولويت ما نام و برند ما باشد طرح تابلو ما نزديك به طرح زير خواهد شد

font3

و در صورتي كه اهميت براي ما خاص جلوه دادن و هنري كردن تابلو و بطور خلاصه ارائه كار سنگين و كلاسيك باشد تنها از لوگو يا حروف دكوراتيو در تابلو استفاده خواهند كرد كه شبيه طرحهاي زير خواهد بود

font4

و در نهايت كار تركيبي خواهد بود كه در اين صورت تمركز خاصي به هيچ يك از پارامترهاي گفته شده معطوف نيست و تابلو نزديك به طرح زير ميگردد

font5

در ادامه لازم به ذكر ميدانم در طرحهاي فوق  فقط توجه ما بر روي معرفي فونت و نقش آن در تابلو بوده و پارامترهاي ديگر از جمله رنگ آميزي ، نوع مصالح ، ونكات ديگر را در نظر نگرفته ايم