بررسی عوامل موثر در طراحی و ساخت تابلو

الف)هزینه ها وقیمت تابلو:

 اين مطلب قابل توجه دوستاني است كه تمايل دارند براي مغازه و حرفه خود يا مكان تجاري ،اداري يا کارگاهي خود تابلوئي تهيه  نمايند و تمايل دارند  انواع تابلوها را از نظر قيمتي با هم مقايسه كنند.                                                                                          

اگر بخواهيم به ترتيب صعودي قيمت انواع تابلو ها را بررسي نمائيم كم هزينه ترين آنها تابلوهاي خطي هستند ، اين نوع تابلوها متناسب با زمينه انتخابي قيمت متفاوتی دارند ولی اغلب اوقات بر روي شيشه هاي فروشگاه نصب ميگردد و هزينه زمينه حذف ميگردد.(ديوار نويسي ، پارچه نويسي ، بنر، مش و استيكر را هم از نظر قيمت  ميتوان در همين دسته قرار داد)  .

                                                                

تابلوهاي چاپي در رده دوم از نظر قیمت قرار میگیرند كه به ترتيب صعودی قيمت عبارتند از  بنر،مش ،استيكر ،فلكسي با كلاف و بدون نور پردازي ،فلكسي با نور پردازي مهتابي يا ال اي دي  ، لايت باكس وچاپ فلت بد.(لازم به ذكر است استفاد از مصالح با كيفيت متفاوت موجب تفاوت قيمت می گردد)                                                                                   

گروه سوم  تابلوهاي نوراني تابلوهاي ال اي دي ثابت و نئون می باشند

بیشترین قیمت مربوط به تابلوهاي برجسته و تابلوهاي روان تك رنگ و فول كالراست كه تنوع ساخت و مصالح در اين نوع تابلوها زياد بوده و سعي ميكنم به ترتيب صعودي قيمت ذكر گردد.تابلوهاي برجسته به ترتيب برجسته فلز گالوانيزه(در دو نوع رنگ كوره اي و دستي)برجسته گالوانيزه و آينه كاري شده ، برجسته استيل يا برنج يا مس(در دو نوع بدون نور و با نور مخفي يا پشت نور)،برجسته پلاستيك و برجسته چلنیوم.(لازم به ذكر است  تنوع زمينه و كيفيت مصالح و خصوصا  كيفيت نور پردازي در قيمت نهائي تابلو تاثير زيادي خواهدداشت).

 ترتیب قیمتتابلو هاي روان عبارتند از: تابلو  تك رنگ (تك رنگ سفيد، سبز،آبي ،زرد ،يا بنفش از تك رنگ قرمز تا بيست درصد گرانتر می باشد)،تابلو روان سه رنگ،هفت رنگ و در نهايت فول كالر بترتیب در رده قیمت بالاتر قرار دارند (لازم به ذكر است تابلو هفت رنگ و فول كالر به علت تنوع در ولتاژ رساني و فاصله بین ال اي دي ها شاهد تنوع قیمت نیز خواهیم بود)                                         تذكر :مقايسه صورت گرفته براساس يك تابلو با ابعاد يكسان بوده است.


عوامل موثر در زیبائی تابلو

 از آنجائي كه تابلو يك مغازه، شناسنامه مغازه و به اصطلاح چشم يك فروشگاه به حساب مي آيد لازم است تا در ساخت يك تابلو زيبا و قابل توجه تمام اهتمام خود را اعمال نمائیم.                                  

بصورت تيتروار عوامل موثر در زيبائي يك تابلو عبارتند از:

  1)تعین چهارچوب کلی و نوع تابلو

 2) رنگ آميزي و تنوع رنگ

 3) نورپردازي و افكت نوري 

 4)بعد و حجیم سازی  تابلو

 5)استفاده اززمینه های خاص(بکگرند تابلو)     


1) تعین چهارچوب کلی و نوع تابلو: 

در راستای یک تابلو خوب و متناسب باید پارامترهائی مانند نوع حرفه ، ابعاد مكان نصب و هدف نهائی از ساخت تابلو را مشخص نمود.سپس با مشاوره گرفتن از افراد آشنا به انواع تابلوهای تبلیغاتی اقدام به انتخاب چهار چوب كلي كار و طراحي آن نمود.در اين خصوص مهمترين پارامتر از نظر ما استفاده از حداقل كلمات و مفهومي ترين و كارآئي ترين كلمات براي متن تابلو می باشد.

بعنوان مثال در خياباني كه تعداد كسبه فعال در يك حرفه خاص مانند موبايل فروشي و خدمات مرتبط به آن فعاليت ميكنند مضامينی مانند موبايل فروشي ، خدمات تلفن همراه ،فروش خط ،تعميرات ،لوازم جانبي موبايل به عنوان متن اصلي تابلو پيشنهاد نميشود بلكه متن اصلي را يك نام خاص با طراحي خاص (لوگو آرم ، لوگو فونت ) پيشنهاد ميکنیم.درحالي كه همين فروشگاه در خيابانهاي ديگري كه بورس آن حرفه نیست پيشنهاد ما برعكس حالت قبلي باید متن اصلي حتما حاوي آن خدمتي باشد كه بصورت خاص انجام ميدهد و نام يا لوگو در درجه اهميت بعدي قرار ميگيرد و كلمه موبايل بايد كانون توجه باشد. 

 

2) رنگ آميزي و تنوع رنگ 

از عوامل موثر در تابلو رنگ آميزي طرح آن می باشد و تا اندازه اي كه دانش و تجربه ما اجازه بدهد در اين بخش به آن مي پردازيم.علم رنگها و روانسناسي رنگها يعني تاثير رنگها بر مردم و تاثير آن بر حق انتخاب محصول یا برند خاص  در دنياي تبليغات جدي گرفته شده بعنوان مثال رنگ قرمز در دكوراسيون مغازه هاي فست فودي زياد استفاده ميشود چراكه اين رنگ در درجه اول موجب جلب توجه و جذب رهگذران ميگردد ودر ثاني بعد از گذشت مدت زماني اين رنگ  ايجاد تحريك عصبي كرده واين تحريك باعث ميگردد تا به محض تمام شدن خوراكي نسبت به ترك محيط اقدام نمايد تا فضا براي ديگر مشتريان فراهم گردد.ولي  ما در اين بخش قصد نداريم در مورد تمام جوانب رنگها و تاثير آنها بر مردم ،اقوام،مليتها و تاريخچه آنها و صدها مطلب ديگر كه در اين بخش می توان  گنجاند صحبت كنيم و  به اندازه بضاعتمان در مورد رنگهاي زمينه و متن تابلو خواهیم پرداخت. رنگهاي اصلي عبارتند ازقرمز ، سبز ،آبي  و از تركيب صد در صدي اين رنگها به رنگهاي بنفش( حاصل از قرمز ،آبي)زرد( ترکیب سبزو قرمز)سياه(بي رنگي كامل)و سفيد(حاوی هرسه رنگ قرمز ،سبز،آبي) و از تركيب درصدهاي مختلف اين رنگها به شانزده ميليون رنگ خواهيم رسيد که در مونيتور شما هم اكنون ملاحظه مي نمائيد.به طور كلي رنگها را به دو گروه رنگهاي سرد و گرم تقسيم مينمائيم رنگهاي گرم از خانواده قرمز و عبارتند ازقرمز، زرد،نارنجي،پرتغالي و رنگهاي سرد كه بيشتر از خانواده آبي وسفيد بوده و در نهایت رنگهاي مانند بنفش و صورتي که متناسب با اينكه درصد آبي يا قرمز چقدر باشد بين اين دو مجموعه چرخش دارند.حال از ديدگاه ما بهترين رنگ پس زمينه و بهترين رنگ متن استفاده از دو رنگ متضاد مي باشند.بعنوان مثال بر روي رنگ سورمه اي رنگ زرد و برروي قرمز رنگ سفيد و یا برعكس جلوه مناسب و جلب توجه زيادي را ميتواند ايجاد نمايد.در يك كار جيغ استفاد از رنگهاي گرم بر روي زمينه ای از رنگهاي سرد توصيه ميگردد (مناسب براي اغذيه فروشيها و فروشگاهها) و در راستای يك كار سنگين استفاده ازرنگهاي سرد  و بصورت ساده و یکنواخت زمينه و رنگهای متن با تنوع رنگی کم مورد استفاد قرار میگیرد(مناسب براي آموزشگاهها ومراكز دولتي)و در يك كاركلاسيك استفاده از رنگهاي سفيد و مشكي و شايد قهوه ای به همراه طرحهاي گل و بوته اي مناسب به نظر میرسد . در انتها لازم به ذكر است  چيدمان صحیح اجزا تشكيل دهنده تابلو نيز مورد اهميت خواهد بود.                                                                                                                                                                            

3) نورپردازي و افكت نوري       

 از عوامل ايجاد توجه خصوصا در شب و اوايل غروب نورپردازي تابلو اهمیت زیادی دارد. نورپردازي تابلوها را به سه بخش مي توان تقسيم نمود  بخش اول اساسا بر پايه نور استوار هستند ونور جز لاينفك تابلو بشمار می رود مانند تابلو ال اي دي ثابت ،روان ونئون. يكي از عوامل استقبال عمومي از تابلوهاي ال اي دي همين موضوع نور مناسب و با دوام آن به حساب مي آيد. و همين موضوع اهميت نور را در تابلو مشخص مي نمايد. دسته ديگري ازتابلوها هرچند بدون نورپردازي قابل استفاده هستند ولی برای زیبائی و جلب توجه بیشتر نور پردازی، قسمت عمده اي از تابلو را به خود اختصاص داده است مانند برجسته پلاستيك و چلنيوم،فلكسي و لايت باكس. و در نهايت دسته ديگر تابلوها كه نور پردازي درآنها از اهميت كمتري برخورداراست مانند بنر،تابلوهاي خطي ، تابلوهاي برجسته فلز.                             

 استفاده از افكت نوری در تابلوهائي كه نور عنصر اصلي بحساب مي آيد اهمیت دارد چراكه هدف اصلي يك تابلو ايجاد توجه و جذب مخاطب عبوري مي باشدكه اين امر در تابلوهائي كه در حال چشمك زدن و يا تغيير حالت نورپردازي هستند بيشتر اتفاق مي افتد .يكي از شركتهائي كه فعاليتهاي خوبي در اين زمينه داشته شركت آراتكس مي باشد .جهت ديدن نمونه كار هاي این شرکت مي توانيد به لينك زير مراجعه نمائيد .کلیک کنید                                                           

4) بعد و حجيم سازي
حجيم سازي از پارامترهاي زيبائي تابلو بحساب مي آيد و حتما متخصصين صنعت تبليغات در اين زمينه مشغول خلاقيت و نوآوري هستند (مانند صنعت چاپ سه بعدي).در حال حاضر تابلوهاي برجسته فلز،چلنيوم،پلاستيك داراي بعد مي باشند .
 
5)استفاد از زمينه خاص
در اين خصوص همانطور كه در مبحث نور پردازي اشاره شد شركت آراتكس فعاليت خوبي دارد كه براي اطلاعات بيشتر مي توانيد به سايت اين شركت مراجعه نمائيد.
  
با آرزوي موفقيت شما بازديدكننده عزیز.اميدوارم مطالب ذكر شده مورد توجه شما قرار گرفته باشد .
مدیریت سایت آماده دريافت سوالات يا نظرات شما دوستان عزیز خواهد بود.
 

نوشتن دیدگاه

طراحی آنلاین

 

با کلیک بر روی تصویر فوق به محیط طراحی آنلاین برای طراحی لوگو ، کارت ویزیت و تابلوهای تبلیغاتی هدایت میشوید